Vědci náhodou objevili lék na downsizing, z CO2 dělá znovu palivo
Uveřejněno dne 31 října 2016 000 13:20Američtí vědci omylem objevili nový hybridní materiál, který mění CO2 na etanol. Ten pak může být použit k pohonu aut i jiným účelům.
Nejprve globální oteplování a později globální změna klimatu jsou už po léta hlavními strašáky, které mění svět aut. A k lepšímu to není. I když mají generování skleníkových plynů z větší části jiné oblasti lidské činnosti, jsou to právě auta, kterých se dotýká nejvíce. Raději se neptejme, proč tomu tak je a rovnou řekněme, že vynález vědců z národní laboratoře Oak Ridge z amerického Tennessee může všem, kterým dosavadní vývoj z jakéhokoli důvodu vyhovuje, poněkud zkazit ráno.
Tým vedený Adamem Rondinonem totiž nově objevil chemické reakce, díky kterým mohou být ony emise CO2 přeměněny na etanol. Je přitom skoro až úsměvné (nakonec ale dost typické), že vědci nic takového původně neměli v plánu. Místo toho pracovali na vývoji metody výroby grafenu, nicméně v důsledku nedostačujícího vybavení selhali. Tedy samozřejmě jen ve svých původních záměrech, ty nové ale mohou mít pro lidstvo mnohem pozitivnější efekt.
Podstatou celé věci je hybridní materiál, který je složen z malých částeček uhlíku a měděných štipek, jen pár atomů tenkých, jež jsou naneseny na silikonový povrch. Tyto „nanohroty“ se mohou stát výkonným katalyzátorem, pokud je skrze ně hnána elektřina. V takové chvíli totiž přitahují molekuly CO2, které při kontaktu s povrchem reagují s molekulami vody za vzniku etanolu.
„Tak nějak náhodou jsme objevili, že tento materiál funguje,“ dodává k celé záležitosti vedoucí projektu Rondinone. „Zkoušeli jsme zkoumat první krok nabízené reakce, nicméně poté jsme zjistili, že katalyzátor odvádí celou reakci sám o sobě.“ Momentálně je přitom dle něj transformace účinná na nějakých 63 až 65 procent, za ideálních podmínek pak dokonce na 70 %.
Podstatné přitom je, že jde o nízkonákladovou záležitost, která dokáže fungovat při pokojové teplotě a zejména může být uzpůsobena jakémukoliv průmyslovému využití. V případě automobilů je vše více než jasné, etanol totiž může být u benzinových aut využit jako palivo. Navíc jeho výroba může vzejít z obnovitelných zdrojů a také posloužit jejich větší efektivitě – elektřinu z dnešních solárních elektráren je by bylo možné využita právě k výrobě etanolu, který se dá snadněji uskladnit. Ten by pak mohl napájet kde co, nejen auta.
Nyní by mělo dojít k dalšímu zkoumání, které si bere za cíl větší efektivitu chemického procesu. Zároveň dojde k testům s katalyzátory větších rozměrů. Rondinone zatím nedodává, kdy by se z náhodného vynálezu mohla stát masově užívaná záležitost, pro jeho praktické využití ale do budoucna nevidí podstatný limit.
My už dodáme, že díky podobným věcem by až absurdní snaha o snižování papírové spotřeby motorů nemusela skončit je z vůle regulátorů, ale také prostě pro to, že se najednou za nižšími emisemi CO2 nebude nutné tak zuřivě hnát – budeme s nimi umět pracovat efektivně. A právě pro to dává nový vynález prostor.