Škoda bije na poplach: Fabia může skončit kvůli Euro 7 už v roce 2025 a s ní i Kamiq a Scala
Uveřejněno dne 13 února 2023 000 15:47Před návrhem nové emisní normy Euro 7 to vypadalo, že její podoba bude (s ohledem na chystaný zákaz spalovacích motorů od roku 2035) racionální. Jinak řečeno, neexistoval jediný rozumný důvod, proč ještě více komplikovat výrobcům život, když bylo zřejmé, že EU prosadí elektromobily. Finální přísná podoba nových pravidel proto mnohým vyrazila dech a zdá se, že situace je ještě horší. Martin Jahn, člen představenstva Škody, v rozhovoru s Hospodářskými novinami říká, že pokud se nic nezmění, Fabia skončí kvůli Euro 7 už v roce 2025 a s ní i další modely.
Martin Jahn, člen představenstva mladoboleslavské automobilky zodpovědný za prodej a marketing, v aktuálním rozhovoru s deníkem Hospodářské noviny (HN) přirovnává novou emisní normu Euro 7 k „noži do zad“ a říká, že nechápe, kdo mohl takový návrh vůbec zplodit. Podle něj je to od Evropské komise „absolutně nezodpovědné“.
Problém vidí i v tom, že momentálně výrobci neřeší jen podobu EU7, ale starosti jim dělají také ceny energií, surovin, chybějící komponenty a tím pádem i dlouhé čekací lhůty. Tento chaos znění nové emisní normy jen znásobuje a dostává automobilky do situace, ve které nevědí, co mají dělat.
„Ze strany navrhovatelů je to absolutní ignorance reálných možností autoprůmyslu,“ říká Martin Jahn rozčarovaně a dodává: „Je tam ale také řada nevyjasněných otázek samotného měření emisí. Například, jak se bude měřit to, aby vozidla dosahovala ideálních emisních hodnot v každém okamžiku, například hned po startu nebo při plném zatížení s přívěsem do kopce. Mění to celý proces a v návrhu bohužel nejsou tyto principy popsány. V tuto chvíli ale musíme plánovat výrobní kapacity a investice do vývoje technologií na následující tři roky, ale když my ani nevíme, jak to má reálně vypadat a nejsme schopni je naplánovat. Nejistota nás provází na každém kroku. Proto nás návrh irituje a považujeme jej za neseriózní,“ vysvětluje v rozhovoru s HN.
Malá auta by se nevyplatila
Nejhorší na tom z pohledu (určitě nejen) Škody je, že momentálně nejasná pravidla svazují konstruktérům ruce do té míry, že nemají šanci stihnout upravit současná auta tak, aby v roce 2025 splňovala pravidla EU7. Náklady na změny jsou navíc tak vysoké, že se to výrobcům malých aut ani nevyplatí.
„Pokud by norma platila tak, jak je momentálně navržena, došlo by ve Škodě k ukončení výroby vozů třídy A0 již v polovině roku 2025, tedy modelů Fabia, Scala a Kamiq,“ varuje Jahn a připomíná, že jde o tak velký objem produkce, že by se tím prakticky mohla uzavřít jedna celá výrobní hala v Mladé Boleslavi. „Je to úplné šílenství, pokud by došlo k realizaci. Ale nedokážu si představit, že k tomu reálně dojde,“ doufá jeden z nejvyšších manažerů Škody.
Abyste si udělali obrázek o tom, co to znamená jen pro samotnou českou značku, mluvíme o produkci minimálně 150 tisíc aut ročně! Nemluvě o dodavatelích a dalších přidružených firmách. EU7 proto jednoznačně ohrožuje nejen zisk, ale především zaměstnanost.
Škoda proto věří, že na půdě Evropského parlamentu a ve spolupráci s dalšími zeměmi unie, které musí návrh Evropské komise schválit, prosadí změny. Má v plánu jednat s poslanci a příslušnými ministry jednotlivých států. „Musíme jim vysvětlit nereálnost návrhu a podívat se na jeho nejasné detaily,“ upozorňuje Martin Jahn. „Experti ACEA (evropské asociace výrobců aut – poz. red.) a dalších automobilek to všechno politikům již vysvětlovali a následně od nich přijde návrh, který je kompletně nejasný a nerealizovatelný. Nechápu, kdo může takový návrh v dnešní době vůbec zplodit. Od komise mi to přijde naprosto nezodpovědné,“ zlobí se Martin Jahn.
Škoda není ve svém boji s úřednickým molochem osamocena. Věří, že na její straně bude stát mimo jiné i Luca de Meo, nový prezident ACEA a bývalý vysoce postavený manažer VW, který dnes šéfuje Renaultu. Zájem na změně má také Toyota či skupina Stellantis, zkrátka všechny koncerny vyrábějící menší auta, která EU7 může v dnešní podobě dostat do vážných problémů.
Jak jsme již naznačili v jednom z předchozích článků, diskutabilní jsou také odhady Evropské komise týkající se zdražení aut kvůli Euro 7. Zatímco úředníci tvrdí, že to má být v průměru „jen“ 304 eur, šéf koncernu Volkswagen Thomas Schäfer už loni v listopadu odhadoval, že to v případě malých aut může být částka až 5000 (!) eur.
Nejasná pravidla svazují ruce
Martin Jahn to vidí podobně. „Netuším, jak na to komise přišla. Nelze to ani komentovat, protože jsou to nesmysly. Komisaři částku znát nemohou, protože některé postupy nejsou vůbec dobře popsány. Musíme mít přesný návod a pravidla měření emisí, do té doby se mohou jen domnívat a spekulovat o ceně. Je možné, že to bude 90 eur, ale může o být třeba i 900. Návrh je nejasný, nelze s ním pracovat,“ konstatuje zástupce škodovky.
Evropská komise na kritiku namítá, že čistší spalovací motory pomohou evropským výrobcům na trzích, které budou na elektromobily přecházet pomaleji, podle Jahna je to ale nesmysl. „Argumenty o zvýšení konkurenceschopnosti na jiných trzích jsou scestné. Jsou mimo realitu. Komise říká, že se zavedením normy Euro 7 bude mít Evropa čistší spalovací motory i po roce 2035 a díky tomu bude moci vyvážet čistá auta na trhy třetího světa, jako je Afrika nebo Indie. To je směšné. Jsou to země, které Euro 7 zavádět nebudou. Nebudou si jen tak prodražovat motory na naši úroveň. Toto naši konkurenceschopnost na klíčových trzích určitě neposílí. Naopak to způsobí, že auta nebudeme moci vyvážet, protože na zmíněných trzích budou příliš drahá. V rozvojových státech se stejně většinou vyrábějí auta lokálně, protože se tam nedají vyvážet drahé evropské modely,“ uzavírá debatu Martin Jahn.