Emisní norma Euro 7 znamená méně škodlivin. Hrozí však výpadky v nabídce aut

Uveřejněno dne 19 září 2024 000 8:00

Drastická, přesto méně, než se očekávalo. Taková je podle odborníků emisní norma Euro 7/VII. Pro spalovací motory poslední před přechodem na plnou elektromobilitu. Upravuje limity pro oxidy dusíku a dalších plynů u osobní a nákladní dopravy, zavádí přísnější testování a zcela nově měření emisí z otěru brzd a pneumatik. A přinese také další zdražování. Nová norma má pro osobní auta platit už od poloviny roku 2025.

Sdružení automobilového průmyslu považuje novou emisní normu za kontraproduktivní. Kvůli brzkému termínu podle nich hrozí i významné výpadky v nabídce vozidel. „Namísto zlepšování emisí v dopravě norma fakticky odklání tolik potřebné zdroje investic do technologií bateriových, potažmo vodíkových vozidel. Současně povede i k výraznému omezení nabídky cenově dostupných modelů pro zákazníky,“ reagovali zástupci sdružení.

Prezident Martin Jahn podotkl, že autoprůmysl prochází s přechodem na bezemisní mobilitu největší technologickou transformací ve své historii. „Od firem to vyžaduje mohutné investice do nových typů pohonů, přitom současně musí zůstat konkurenceschopné navzdory vysoké inflaci, energetické krizi a dopadům války na Ukrajině,“ uvedl.

Došlápne si i na elektroauta

Obává se, že předložený návrh Euro 7/VII toto úsilí ohrožuje. „Stanovuje neúměrně přísné limity pro nákladní vozidla, může omezit nabídku dostupných osobních vozidel v nižších kategoriích a hrozí také odčerpáním omezených zdrojů, které je třeba investovat do elektrifikace a naplnění klimatických cílů,“ dodal prezident Sdružení automobilového průmyslu. Velký dopad může mít norma prý i na výrobu a dostupnost malých vozů.

Evropská komise však odhaduje, že nové předpisy zdraží cenu osobních aut jen mírně, o tisíce korun. „Za každé euro vynaložené na technologie za Euro 7 se ušetří více než pět eur na zdraví a životním prostředí,“ tvrdí její zástupci. V roce 2035 mají mít všechna nová auta a dodávky prodávané v Unii nulové emise oxidu uhličitého. „Očekává se však, že ještě v roce 2050 bude více než dvacet procent osobních aut a dodávek a více než polovina nákladních vozidel nadále vypouštět škodliviny z výfuku,“ přiznali současně.

Nová pravidla si došlápnou i na elektromobily. „Způsobují znečištění brzdami a mikroplasty z pneumatik,“ upozornili zástupci Evropské komise. Nová norma dále stanovuje limity životnosti jejich baterií. Třeba po pěti letech a sto tisících kilometrů má jejich kapacita dosahovat osmdesáti procent.

Čas továren

Některé automobilky už přecházejí na dekarbonizovanou dopravu ve velkém. Například skupina Volkswagen Group se netají, že v období od letoška do roku 2026 investuje do elektromobility přibližně jeden a čtvrt bilionu korun. Po celé Evropě chce vybudovat šest velkých továren, takzvaných gigafactory, na baterie do elektroaut.

Pro jednu továrnu se nabízí v Česku nová průmyslová zóna v Líních u Plzně. Škoda Auto, která do koncernu patří, bude významným odběratelem baterií. V roce 2030 očekává, že sedmdesát procent jejích prodejů v Evropě budou tvořit právě elektromobily. Člen představenstva Martin Jahn přitom připustil, že podnik bude muset kvůli transformaci snížit počty pracovních míst jak v závodech Škoda, tak u subdodavatelů. „Právě na pracovní místa, která by vytvořila gigafactory, by se nám podařilo tyto zaměstnance převést,“ poznamenal.

Emisní norma Euro 7/VII

– Podle Evropské komise by díky novým předpisům auta měla vypouštět o 35 procent méně oxidů dusíku.
– Poprvé určuje snižování emisí částic z brzdového obložení a pneumatik.
– Zpřísněné podmínky mají platit od poloviny roku 2025 pro nová osobní auta, o dva roky později pro nákladní.
– Nová auta budou muset v reálném provozu splňovat emisní normu dvakrát déle než u Euro 6, v případě Euro 7 jde o 10 let a 200 tisíc kilometrů.
– Komise očekává, že náklady spojené s předpisy zdraží osobní automobily v rozmezí mezi 2200 až 3700 korunami. To by bylo méně, než očekává český autoprůmysl. U autobusů a nákladních vozů má jít o desetitisíce korun.

Zdroj:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

TOPlist