Malé auto už si lidé možná nekoupí. EU navrhuje přísné limity pro automobilky

Uveřejněno dne 20 září 2024 000 8:00

Evropská komise navrhuje přísnější emisní limity pro nová osobní auta. Ta by tak měla být od poloviny roku 2025 ekologičtější. Jenže nová emisní norma EURO 7 dělá vrásky na čele výrobcům automobilů. Ti tvrdí, že se jim malá auta zřejmě nevyplatí vyrábět. Podle ekonomů nové vozy kvůli ekologickým nárokům navíc opět podraží.

Méně zplodin vypouštěných do ovzduší a čistější vzduch, ale také vyšší cenovky nebo méně vyráběných nových vozů. To by mohlo nastat od poloviny roku 2025, kdy by měla nově vyrobená osobní auta podléhat nové evropské emisní normě EURO 7.

„Kdyby to opravdu bylo prosazené, tak by to byla pro automobilky obrovská zátěž, která, vzhledem k plánovanému zákazu prodeje nových vozů se spalovacími motory v roce 2035, opravdu nedává smysl,“ vyjádřil se viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar.

​Podle výrobců automobilů je nereálné se na případnou změnu do 1. července 2025 připravit a nová norma bude znamenat především konec výroby menších modelů.
„Jsme ze současné podoby požadavků na automobilky zklamaní. Vzhledem k tomu, že o velké části požadavků ještě nebylo finálně rozhodnuto, je v tuto chvíli nemožné spustit technickou přípravu k jejich splnění. Zároveň by aktuální stav pro automobilku Škoda Auto znamenal faktické ukončení prodeje malých vozů v roce 2025,“ vysvětlil člen představenstva Škoda Auto Martin Jahn.

„Kdyby automobilky byly donuceny investovat další miliardy eur do vylepšování motorů právě kvůli té chystané normě, tak už by se ekonomicky výroba a prodej takových vozů automobilkám prostě nevyplácel,“ potvrzuje Špicar.

„Celkově musíme přehodnotit to, jakým způsobem naše modelová řada odpovídá těmto normám a jakým způsobem budeme dále postupovat,“ sdělil ředitel Toyota a Lexus ČR Martin Peleška.
​Návrh komise musí ještě schválit Evropský parlament a členské země Evropské unie. Automobilky proto chtějí ještě jednat s evropskými poslanci a ministry dopravy a průmyslu. Novince z pera Evropské komise nefandí ani čeští politici.

„V této podobě je pro Českou republiku nepřijatelná, také to jasně vyslovila vláda. V této podobě by to ohrožovalo další vývoj české ekonomiky i českého automobilového průmyslu. Pokládáme nejen v zájmu České republiky, ale i dalších evropských států, aby byla ta norma mnohem realističtější a aby zahrnovala reálné možnosti, reálné cíle,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

„Je to ze strany Evropské komise další nůž do zad českému průmyslu. Také hrozí zvýšení nezaměstnanosti v naší republice,“ varuje předseda SPD Tomio Okamura.

Podle ekonomů auta po zavedení nové emisní normy EURO 7 opět podraží, a to minimálně o desítky tisíc korun.
Zdroj:



Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

TOPlist