ANALÝZA: Český autoprůmysl se chystá na průšvih ve jménu Green Dealu

Uveřejněno dne 12 prosince 2024 000 8:00

Změny ve výrobě, rozšíření spektra zákazníků i investice do strojního vybavení si v uplynulých letech vyžádaly u dodavatelů pro automobilový průmysl transformace tohoto průmyslového oboru, ve kterém je kladem důraz na rozvoj elektromobility a snižování emisí. Některé firmy si od výroby automobilů s elektrickým pohonem slibují nové zakázky, vyplývá z informací strojírenských podniků.

Část 1/10

Před pěti lety představila Evropská komise Zelenou dohodu pro Evropu, takzvaný Green Deal. Strategie na ochranu klimatu má dosáhnout v Evropě takzvané klimatické neutrality.

Výroba pátých dveří pro vůz Volkswagen ID.Buzz s elektrickým pohonem tvoří zatím jen zhruba deset procent produkce libereckého výrobce autodílů Magna Exteriors (Bohemia).
Výroba pátých dveří pro vůz Volkswagen ID.Buzz s elektrickým pohonem tvoří zatím jen zhruba deset procent produkce libereckého výrobce autodílů Magna Exteriors (Bohemia).
Výroba pátých dveří pro vůz Volkswagen ID.Buzz s elektrickým pohonem tvoří zatím jen zhruba deset procent produkce libereckého výrobce autodílů Magna Exteriors (Bohemia).
Výroba pátých dveří pro vůz Volkswagen ID.Buzz s elektrickým pohonem tvoří zatím jen zhruba deset procent produkce libereckého výrobce autodílů Magna Exteriors (Bohemia).

Evropský automobilový průmysl podle odborníků prochází krizí vyvolanou přechodem na nízkouhlíkové technologie, zhoršením dodavatelských řetězců, zvýšenou konkurencí z Asie a rovněž poklesem poptávky po elektrických modelech. Před pěti lety představila Evropská komise Zelenou dohodu pro Evropu. Takzvaný Green Deal je souborem řady politických iniciativ, který má EU nasměrovat k několika hlavním cílům, ke kterým patří omezit emise skleníkových plynů nejméně o 55 procent do roku 2030 proti hodnotám z roku 1990 a do poloviny století dosáhnout klimatické (uhlíkové) neutrality.

Italský ministr: Green Deal uvrhl automobilky v EU do vážné krize

Dohodu představila několik dní po svém nástupu do funkce předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová v prosinci 2019. Kritici Green Dealu vyčítají zejména dopady na automobilový průmysl. Green Deal výrazně dopadá zejména na automobilový průmysl. Ze zelené dohody totiž vyplývá také zákaz prodeje nových automobilů se spalovacími motory po roce 2035. Evropa má v plánu revizi zákazu nových aut se spalovacím motorem v roce 2026.

Evropským automobilkám hrozí za neplnění emisních limitů u vyráběných osobních a užitkových vozů vysoké sankce. Zájem o elektrické vozy ale v současnosti spíše klesá. Česko a Itálie s podporou dalších zemí vyzvaly Evropskou unii, aby zmírnila sankce, které se mají od příštího roku vůči automobilkám, které neprodávají dost elektromobilů, uplatňovat.

KOMENTÁŘ: Na chalupu jen na koloběžce. O smutném konci cenově dostupných aut

Za deset měsíců letošního roku se podle Sdružení automobilového průmyslu (SAP) v Česku vyrobilo 127 222 elektrických aut, z toho 95 657 čistě bateriových a 31.565 plug-in hybridních. Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku je to téměř o pětinu méně, na celkové výrobě osobních aut v zemi se elektrovozy podílely zhruba deseti procenty. Výroba osobních aut v Česku přitom ve stejném období vzrostla o 6,6 procenta a překročila 1,239 milionu kusů.

 

Zdroj: https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/cesky-autoprumysl-green-deal-automobilky-dodavatele-magna-skoda-isolit.A241209_135554_automoto_fdv

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

TOPlist