„Dělají to přeci všichni“: Jak auto-výrobci manipulují výsledky emisních testů
Uveřejněno dne 9 října 2015 000 10:03S tím, jak se v módu nouzového zotavení hluboko propadají výnosy největší německé společnosti Volkswagen a trh pořád není schopen se rozhodnout, jak systematický a hluboký bude ten propad z emisního skandálu, který už stál job CEO VW a který podle některých bude mít v Maďarsku a České republice dopad na HDP až ve výši 1,5%, tak mnozí pořád zkouší určit, jestli náhodou i spousta dalších společností – ať už se soustřeďují na „čisté diesely“ nebo něco jiného – nebude také postižena touto razií na emisní podvody.
My dostatečně odpověď neznáme, ale můžeme spekulovat, že jich bude „hodně“, z jednoduchého důvodu: existují tucty způsobů, jak manipulovat emisní testy jak v laboratoři, tak na silnici, lákadlo „snížit“ emise je pro manažerské týmy s laserovou přesností zaměřené na zvýšení ziskových marží až příliš veliké, takže si člověk může být jist, že i v tomto konkrétním případě, když se někde objeví jeden šváb, tak jich je ve skutečnosti spousta.
Grafika níže od Dopravy a životního prostředí ukazuje některé tradiční způsoby, jimiž výrobci aut manipulují emisní testy CO2, aby jejich auta vypadala úspornější:
Co je horší, podle následující zprávy, je jen otázkou času, než proběhnou daleko rozsáhlejší razie v celém automobilovém průmyslu, kde se emisní podvody jeví tak systematické jako v globálním bankovním sektoru.
Jak jsme referovali počátkem tohoto týdne, rozestup mezi oficiálními výsledky testů CO2 čili palivové úspornosti a chováním ve skutečném světě do roku 2014 vystoupal na rozdíl v průměru o 40% oproti 8% v roce 2001, jak uvádí zpráva T&E’s 2015 Mind the Gap, která analyzuje spotřebu paliva motoristů na silnici a zdůrazňuje zneužívání současných testů výrobci aut a selhání regulátorů EU, kteří kolem této zející díry mezi skutečností chodí po špičkách. T&E uvedl, že tento rozestup vyrostl na velikost propasti a bez nějaké akce nejspíš brzy do roku 2020 vyroste na 50%.
Tím, že těží z mezer v testovacích procedurách (včetně známých rozdílů mezi ježděním ve skutečném světě a laboratorními simulacemi) mohou konvenční auta na silnici emitovat až o 40-45% více emisí CO2, než se změří v laboratoři. Série BMW 5 a Peugeot 308 jsou těsně pod 50%. Příčiny těchto velkých odchylek se musí co nejrychleji objasnit.
Manažer čistých vozidel u T&E GregArcher řekl: „Evropský systém testování k měření úspornosti paliva a emisí CO2 je stejně jako u testů znečištění vzduchu zcela diskreditovaný. Skandál Volkswagenu byl jen špičkou ledovce a to, co je ponořeno pod povrchem, je rozsáhlé zneužívání testovacích pravidel výrobci vozů, které umožňuje, aby auta hltala o více než 50% více paliva, než se uvádí.“
GregArcher to uzavírá: „Tyto rozevírající se rozestupy vrhají další pochybnosti na to, jak výrobci aut v Evropě balamutí vytvářením daleko lepší účinnosti při testech, než jaké lze dosáhnout na silnici. Jediným řešením je vyšetřování jak testů znečišťování vzduchu, tak i testů úspornosti paliva, a identifikace výrobců aut, jakmile se zjistí možné neférové a ilegální praktiky, jako obranná zařízení. Rovněž to vyžaduje důkladnou revizi testovacího systému.“
A kdo jsou největší evropští pachatelé.
A náklady: překroucené laboratorní testy stojí typického motoristu 450 € ročně v dodatečných nákladech na palivo v porovnání s tím, co tvrdí marketingové materiály výrobce aut, zjišťuje zpráva.
Teď si to vynásobte desítkami milionů aut a získáte ponětí o potenciálním závazku tohoto průmyslu, zvláště si můžete být jisti, že i určití auta vyrábějící druhové Evropanů v US jsou zrovna tak vinni manipulacemi emisí.
Nakonec tedy parafrázujeme Dr. House: Každý lže.