Od roku 2017 zákaz vjezdu do nízkoemisních zón v Praze? Proč, proboha?
Uveřejněno dne 20 října 2015 000 8:47Od roku 2017 by neměla smět některá vozidla do centra Prahy. Přesněji řečeno ta, která si budou „kupovat“ emisně „nezelenou“ kulatou plaketu na čelní sklo. Ale proč?
Český úředník zase bude nesmyslně třídit, kdo podle papírových údajů do centra Prahy smí nebo ne. Je jedno že rodilý Pražák může mít vymazlenou jedničkovou Oktávku, se kterou jezdí jen na chalupu 30km za Prahu! Prostě přijde nařízení a od ledna z chalupy a tudy, kudy jezdil nejkratší cestou jezdit už nebude. Jeho soused bude mít moderní Diesel, který může mít nalítáno 300.000 km a s vytlučeným katalyzátorem a filtrem a jezdit může i v nejčistší emisní zóně nejen v Praze, a bude svinit ovzduší i v centrech dalších evropských měst i v zelených zónách! Emisní kontrolou projde i tak v pohodě, nejen nyní, ale i v budoucnu.
Jak je to možné? Zkrátka oba dva sousedé předloží na STK velký techničák a jednomu dovolí jezdit kudy bude chtít, a druhému to zakážou. Přitom úředníci nevědí co dělají! Obě auta mohou mít úplně stejné emise, dokonce to modernější auto může mít mnohem horší (v nejjedovatějších oxidech dusíku) . Naše legislativa to bohužel dovoluje a jak se jeví, bude k podvádění dostatek prostoru i v nové metodice měření emisí (platná od 2016), která má opět, jak se v Česku již 15 let sluší a patří, dost podstatné díry.
I kdyby ten soused s novějším autem vytlučený filtr ani katalyzátor neměl, není důvod k průjezdu nízkoemisní zónou jednomu zakazovat a druhému povolit na základě nějaké kulaté plakety na čelním skle. Je to diskriminace jako Brno, protože moderní ( i bezporuchový a nijak nemanipulovaný) Diesel překračuje své emisní limity v reálném provozu až 7 x (!!!), takže se docela moc od starší jedničkové Oktávky v těch nejjedovatějších emisích oxidů dusíku liší jen nepatrně.
Suma sumárum je prodej plaket (už dnes se takto „prodávají“ i emisním vrakům do zahraničí) na čelní sklo na STK-áčkách zase jen a jen byznys a z pohledu prokazatelnému neplnění emisních limitů za reálného provozu neskutečná buzerace lidí. Namísto toho, aby se nejdřív stala STK s emisní stanicí spravedlivým bičem, před kterým budou majitelé vozidel mít zasloužený respekt jako před odbornou autoritou, a strach když díky zanedbané údržbě jejich vozidla je někdo pošle do servisu, aby si dal auto do pořádku, nebo v horším případě emisní vrak vyřadí z provozu, budeme zase emisní známky jen prodávat. Jediní, kdo emisní vraky dovedou zastavit na silnici, jsou Policisté okolních západních států, naši to neumí, resp. nechtějí umět.
Tentokrát je „prodej“ kulatých emisních plaket na čelní sklo ještě nespravedlivěji než donedávna „prodej“ zelené známky na registrační značku u SME nebo u STK. Nic se při něm neprověřuje. Nemá žádnou přidanou hodnotu, jen vyhodíte 80 Kč. Apropo, víte kolik vozidel v Praze jezdí s deaktivovaným ventilem recirkulace spalin nebo s vytlučenými filtry? Proč dostávaly zejména pražské Taxíky slevu na vytlučení filtru a přečipování řídící jednotky, aby si nevšímala regenerací? A všimli jste si, že by některý z nich jezdil se strženou emisní nebo kontrolní známkou? Pražané a obyvatelé dalších velkých měst, braňte se a požadujte, abyste byli hodnoceni podle skutečnosti, ne podle papírových 7x překračovaných limitů v reálném provozu i zdravými auty! Ta „nemocná“ překračují totiž normu 50 až 100 násobně za nečinného přihlížení Ministerstva dopravy a Policie ČR. Oběma subjektům to totiž zřetelně melduju dost dlouho (několik let), aby stačily reagovat.