Musk tratí na autech každou minutu 8 tisíc dolarů. Může mu to zlomit vaz.
Uveřejněno dne 18 prosince 2017 000 9:49Výroba klíčového vozu společnosti Tesla s názvem Model 3 nabrala tři měsíce zpoždění. Firmu drží nad vodou investoři, kteří věří ve schopnosti vizionáře Elona Muska. Účty automobilky však krvácí a někteří jí prorokují poměrně rychlý konec.
Za dobu, než průměrný Čech dočte tento článek, se z účtů americké společnosti Tesla nenávratně vypaří 22 000 dolarů – za každou minutu 8 000 dolarů. Pokud bude i nadále krvácet takovým tempem, ocitne se podle údajů agentur Bloomberg začátkem srpna na suchu. Jenže tomu zatím nic nenasvědčuje, protože investoři neochvějně věří, že Elon Musk je něco na způsob novodobého krále Midase – na co sáhne, to se pozlatí.
Kromě investorů, kteří by u klasické automobilky podobnou zprávu ocenili panickým výprodejem akcií na burze, drží palce i nadšenci z řad zákazníků. Jinak asi nelze nazvat klienty, po kterých chce Musk předem 250 000 dolarů (cca 5,5 milionu Kč) za auto, které do jejich garáže dorazí nejdřív za dva roky. Jde o nově představený model Roadster, který svým zrychlením z 0 na 100 kilometrů v hodině pod dvě sekundy přepsal tabulky automobilových rekordů.
Zatímco u jeho předchůdce chtěla Tesla zálohu 50 000 dolarů a zbytek po dodání, u novinky si řekne rovnou o celou částku. Jen z této operace by mohlo na účty Tesly přitéct 250 milionů dolarů, protože firma chce do začátku vyrobit rovnou tisícovku takových žihadel.
To sice pomůže, ale nezachrání. „Dokud bude firma ve ztrátě, bude závislá na trpělivosti a nadšení buď trhů, nebo strategických investorů,“ shrnul pro Bloomberg Christian Hoffmann z fondu Thornburg Investment Management.
Muskova automobilka vsadila vše na úspěch Modelu 3, sedanu s cenovkou začínající na 35 000 dolarech. Podle tvrzení firmy má dost kapitálu na to, aby do konce března vyráběla oznámených 20 000 kusů měsíčně. Při srovnání výroby s tradiční automobilkou vyplývá, že Muskovy ambice na založení velké továrny na auta zatím zůstaly minimálně na půl cesty – i mladoboleslavská škodovka vyrobí za měsíc více než trojnásobek.
Potíž však spočívá v tom, že toto množství mělo sjet z výrobních linek nejpozději ke konci prosince. Ani Tesle se totiž nevyhnuly problémy a náběh výroby nabral minimálně tříměsíční zpoždění. Podle zprávy pro investory a Muskova vyjádření to způsobil jeden ze subdodavatelů pro výrobu baterií. Kvůli jeho selhání museli inženýři v Gigafactory, Muskově továrně na baterie, jeden ze systémů přepracovat.
Tesle by mohla hodně pomoci výroba v čínské továrně v Šanghaji, protože Čína patří k relativně novým trhům otevřeným elektronovinkám. Podle Muska by se mohla páska střihat už za tři roky, ale zřejmě půjde o hodně optimistický odhad – realita by se mohla opět zpozdit.
Bob Lutz: Do roku 2019 Tesla zkrachuje
Ne každý však věří, že za tři roky bude ještě Tesla existovat. Například Bob Lutz, který v Evropě pracoval pro Opel a BMW a za Atlantikem u všech tří amerických koncernů – Fordu, Chrysleru i GM – prohlásil, že Muskova fabrika zkrachuje v roce 2019.
Podle něj jsou nově představená auta, tedy sporťák a kamion Semi, jen vějičkou pro investory a náběh Modelu 3 Teslu tak vyčerpá, že bude potřebovat další navýšení kapitálu. Lutz navíc zmiňuje ryze praktické problémy jako vysoké náklady na výrobu, nízkou efektivitu práce a chybějící prodejní síť.
Nejhorším jeho úderem proti Tesle je však prohlášení, že automobilka vlastně nenabízí nic výjimečného. „Mají stejné lithium-iontové baterie jako ostatní. Není tu nic, co by jiná automobilka nemohla jednoduše zopakovat,“ vysvětlil.
Pokud však investoři neztratí svou víru v Muskův projekt a budou dál firmu držet nad vodou, mohou se dočkat odměny v podobě náskoku, který před ostatními v oboru za své peníze získali. Že Musk dokáže jít přes překážky ke hvězdám už ostatně dokázal se svou firmou SpaceX. I té mnozí prorokovali, že se přes složité období testů nepřeklene… a dnes pro NASA vozí do vesmíru zásoby.