Aerolinky zavádějí kvůli EU eko příplatek. Začíná Lufthansa, chystají se Smartwings
Uveřejněno dne 1 července 2024 000 8:00Cestující letecké společnosti Lufthansa budou muset platit ekologický příplatek. S platností od počátku příštího roku se bude týkat všech letů ze zemí Evropské unie, Velké Británie, Norska a Švýcarska. Vedení aerolinky se rozhodlo na zákazníky přenést část nákladů, které vyplývají z nových ekologických předpisů Evropské unie. Následovat budou i další aerolinky, včetně tuzemské společnosti Smartwings.
ilustrační snímek | foto: Lufthansa
Pokud zákazník německé letecké společnosti Lufthansa zakoupí letenku s odletem v roce 2025, musí už nyní hradit takzvaný ekologický příplatek. Jeho přesná výše se odvíjí od vzdálenosti letu i od konkrétního zvoleného tarifu, píše deník Spiegel. V případě dálkových letů v první třídě se může vyšplhat až na 72 eur (asi 1 800 korun).
Na trase mezi německým Frankfurtem a britským Londýnem činí ekologický příplatek celkem 4 eura (100 korun). Pokud chce pasažér zakoupit letenku z Frankfurtu do amerického New Yorku, musí počítat s dodatečnými náklady ve výši 9 eur (225 korun). Server Hessenschau každopádně upozorňuje, že informace o dodatečném ekologickém příplatku je v případě koupě či rezervaci letenky poměrně ukryta pod políčkem „Podrobnosti o ceně“.
Nové aerolinky nabízejí letenky pro psy, cena začíná na 6 000 dolarech |
„Příplatek má pokrýt část neustále se zvyšujících nákladů, které souvisí s regulačními požadavky na ochranu životního prostředí. Skupina Lufthansa nemůže nést tyto náklady sama,“ uvedla k novému poplatku mluvčí německé aerolinky. Společnost se hájí tím, že z nových ekologických předpisů Evropské unie vznikají podniku miliardové náklady.
Na podobném poplatku pracuje i společnost Smartwings. „Poplatek vycházející z požadavku souboru nařízení Evropské komise zaměřených na ochranu životního prostředí bude skupina Smartwings do cen letenek aplikovat na všechny lety od 1. ledna 2025. Jedná se o další náklad, který je na leteckou dopravu ze strany Evropské unie uvalen. O jeho výši budeme včas informovat,“ dodala pro iDNES.cz tisková mluvčí aerolinky Vladimíra Dufková.
Aerolinky bojují s vyššími náklady
Konkrétně musí letecké společnosti od počátku příštího roku přimíchat do pohonných hmot minimální podíly alternativních paliv. Dalším nákladovým faktorem je systém pro obchodování s emisemi, což se dotkne i aerolinek.
Ceny letenek padají, po Evropě i pod tisíc korun. Zdražily však kufry |
Lufthansa se také odvolává na mezinárodní letecký systém Corsia, podle kterého je třeba na část škodlivých emisí skleníkových plynů zakoupit certifikáty pro projekty na ochranu klimatu. Šéf Lufthansy Carsten Spohr k tomu nedávno řekl, že ohrožují evropské letectví, neboť lety od konkurentů mimo Evropu přes dubajský nebo istanbulský uzel budou výrazně levnější.