Až to krachne, bude ten vysmátý Musk investorům z penzijních fondů a vládám říkat: „málo jste dotovali“!
Uveřejněno dne 24 srpna 2016 000 13:21Majitel Tesly Elon Musk načrtl velkolepou budoucnost elektrických aut. Zatím se ale potýká s obtížemi; jeho vozy jsou příliš drahé a továrny neplní výrobní cíle. Automobilka je rovněž ve ztrátě a opustilo ji několik vrcholových manažerů. Je tak otázka, zda se plány podaří přetavit do reality.
Chlapi v hospodě zase mají o čem diskutovat. Je šéf automobilky Tesla Elon Musk snílek, nebo génius? Pětačtyřicetiletý byznysmen sice pěkně naplánoval budoucnost elektrických aut, jeho automobilka však zatím čelí problémům.
Před dvěma týdny Musk načrtl ve druhé části svého „Velkého plánu“ nové vize, kam chce Teslu vést. Navázal tím na svůj původní plán, který předestřel před deseti lety.
Něco se podařilo splnit. Zrodil se model Tesla Roadster, luxusní elektrický sporťák vyráběný v malém počtu. V jeho vyšší ceně zákazníci zaplatili i vývoj dostupnějších modelů.
Jenže další modely o mnoho dostupnější nebyly. Sedan Model S a sportovně užitkový Model X stojí i na americké poměry stále dost peněz. První skutečně „lidový“ elektromobil má přijít až v příštím roce. Jmenuje se Model 3 a jeho cena má začínat na 35 tisících dolarů (v přepočtu 840 tisíc korun).
Upravená vize se opírá o propojení výroby solární energie s jejím skladováním v bateriích. Musk tvrdí, že bez spojení Tesly s výrobcem panelů Solar City nelze cíle dosáhnout. Plánovaná fúze firem, které Musk spoluvlastní, se však nelíbí řadě menších investorů.
Musk počítá rovněž s elektrickými minibusy a náklaďáky, které hodlá představit v první polovině příštího roku. S výrobou se má začít do pěti let. A dalším bodem plánu je vylepšování samořídících funkcí jeho vozů.
Autopilot má pak umožnit vrchol Muskova velkého plánu – sdílení aut. Pokud auto zrovna nevyužíváte, můžete ho nabídnout jiným a vydělat si tak na splátky za jeho pořízení, tvrdí Američan jihoafrického původu. Proto už prý není třeba vymýšlet levnější auto než Model 3.
Tato miliardářova teorie má však jednu trhlinu. Budou tak drahá auta konkurenceschopná Uberu či jiným alternativním taxislužbám?
Stále ve ztrátě
Sdílením aut se Muskův kruh nového bezemisního pojetí dopravy, jemuž trůní baterie, uzavírá. „V nějakém bodě musíme přejít na energeticky soběstačnou ekonomiku, jinak spálíme všechna fosilní paliva a civilizace zkolabuje,“ vysvětluje svou motivaci Musk.
Jenže jeho nový ambiciózní plán zcela postrádá pasáže, jakými prostředky ho chce Musk dosáhnout a jak vysoké investice si jeho naplnění vyžádá. „Ten plán je stejný jako ten předchozí – a vlastně jako všechno, co Tesla dělá. Plný strhujících představ, ale bez finančních podrobností,“ říká analytik Barclays Capital Brian Johnson.
Ačkoliv Musk slibuje, že upírá všechny síly do rozjezdu masové výroby, jeho továrny se stále potýkají s problémy. A to vede k nižší produkci: ve druhém letošním čtvrtletí dodala Tesla zákazníkům pouze 14 400 vozů místo původně plánovaných 17 tisíc.
A to se Musk nechal slyšet, že v roce 2018 už chce vyrobit půl milionu aut, a o dva roky později dokonce milion. Automobilka je navíc prakticky od počátku ve ztrátě. Letos ve druhém čtvrtletí prodělala zhruba sedm miliard korun navzdory všem dotacím, které Musk obdržel na „zelenou“ energii.
Prodražuje se také výstavba nových závodů. Tesla počítá s tím, že výroba a testování Modelu 3 vyjde na 2,25 miliardy dolarů, předchozí odhad přitom činil jen 1,5 miliardy.
Tím však problémy automobilky nekončí. Od začátku roku opustilo Teslu osm vrcholových manažerů, v květnu například odešli viceprezidenti pro výrobu Greg Reichow a Josh Ensign.
„Historie ukazuje, že firma se potýká s velkými obtížemi, pokud ji v krátké době opustí velký počet seniorních zaměstnanců. A to je případ současné Tesly,“ upozorňuje významný newyorský investor Jim Chanos, který sází na pokles hodnoty akcií automobilky.
Nervózní investoři
Investoři už ostatně začínají být nervózní. Akcie Tesly po letech trvalého růstu přišly od počátku roku o 15 procent. A může být hůř.
„Nakládá toho na sebe víc a víc, ale svět často nefunguje tak rychle jako Elon,“ míní autor Muskovy biografie Ashlee Vance. „Není to tak, že by ho napadaly nové myšlenky ve sprše. Vše je propočítané,“ dodává Ali Javidan, který v Tesle vedl vývoj prototypu Modelu S.
Muskovy vize již přitom inspirovaly řadu světových automobilek, které sypou miliardy dolarů do jejich naplňování. Tesla však může paradoxně zůstat na místě, pokud se jí nepodaří plnit vlastní cíle.
„Muskův nový plán zcela ignoruje nejčastější kritiku, a to že Tesla slibuje příliš, nestíhá vyrábět a že se příliš upíná k Muskovým vizím. Je třeba, aby se zaměřila víc na realitu dneška, ne na možnosti zítřka,“ míní automobilový analytik Edward Niedermeyer.