Ekologická daň? Nenech se dojit občane!
Uveřejněno dne 14 května 2015 000 11:46Přes všechny ty rádoby popu volební sliby, napříč stranami, jak nezvyšovat daně, se vláda rozhodla zvýšit ekologické poplatky u vozidel a rozšířit záběr i na vozidla splňující novější normy jako EURO3.
Tehdy Zelení v koaliční vládě, pod vedením ekoteroristy Bursíka, nám zavedli celou škálu ekologických daní. Novodobá koalice opět proklamuje ještě vyšší ekologické zdanění vozidel. Spíše mám za to, že problém visí jinde. Ve státní kase je málo peněz a je tedy nutno zase občana účelově podojit.
Zatím, co koalice občanovi odpustila poplatky v lékárně, u doktora, zjistila, že to bylo šlápnutí vedle, dle vyjádření šéfa kasy. Vrácení zrušených poplatků zpět, by bylo volební blamáží. Aby se díra ve financování nějak zalátala, zvýší se ekopoplatky, jak navrhla vláda.
Jako by stávající úprava nebyla dostačující? Domnívám, že se osobní auta se podílí na vlivu škodlivých emisí malou měrou. Nebylo by lepší se zaměřit na nákladní vozidla, kterých se prohání po naši silniční sítí bezpočet, jak domácích dopravců, tak i zahraničních.
Bruselské směrnice tlačí výrobce automobilů, k neustálému snižování emisí. Možnosti jejich snižování jsou omezené, pokud se nenajde jiný vhodnější způsob pohonu našich miláčků. Jelikož bruselské směrnice nutí výrobce tyto emise snižovat, výrobce si nechá toto snížení zaplatit v ceně vozidla.
Koupím-li si jakoukoliv věc, televizi, ledničku, či jiný spotřebič, je v této ceně zahrnut tzv. RMA poplatek za tzv. ekologickou likvidaci. Například u mobilního telefonu zaplatíte cca 10 Kč za jeho ekologickou likvidaci, a ještě státu, potažmo firmám provádějící likvidaci, zdarma darujete vzácné kovy, které jsou v těchto přístrojích obsaženy. Jsou to sice vrstvy mikronů zlata, platiny, ale v globálu může jít třeba i o kilo zlata, půl kila platiny atp.
Nestálo by za zváženou, aby i u takových předmětů, jakými jsou automobily, které si obvykle nekupujeme jako housku v krámě, tento poplatek byl již zahrnut v ceně vozu? Popřípadě danit rovnou výrobce, jehož výrobky svým používáním znečišťují ovzduší? Bohužel je jednodušší hopsnout na občana, než na nadnárodní firmy.
Chápal bych zvažovaný krok vlády za opodstatněný tehdy, pokud by byla zajištěna perfektní dopravní obslužnost do takové míry, která by nutila řidiče auto odstavit a přesednout do prostředků MHD, nebo regionální dopravy?
Že se vládou navrhované zvýšení ekopoplatků vyplatí, je více než jisté. Neboť co nám zruší polo převody, nateče do státní kasy za ekopoplatky za tyto auta slušná suma, která by jinak zůstala nevybrána. Takže nějaké čištění registrů jak nám jej předkládá ministerstvo dopravy jej jen zástupný figl, který měl zrychlit provoz nepodařeného registru vozidel. Ale i na tuto státní vyjebávku má občan účinnou protizbraň.
Auto bez donucení uhradit ekodaň, lze úspěšně provozovat až do jeho umření. Stačí, aby se kupující dohodl s prodávajícím vozidla smluvně dohodli . Zaplatím ti za auto, které bude dále napsané na tebe , a uzavřeme smlouvu o užívání vozidla, kde si smluvně ošetříme placení zákonného pojištění a pokut. A pak už jen stačí udělat směrem ke státním úředníkům dlouhý nos, nebo dle potřeby i vystrčit holý zadek. Jak jinak se bránit nenažranému státu?