EKOLOGICKÁ NORMA EURO 7 NEJEN PRO VÝFUKY, ALE I PNEUMATIKY A BRZDY AUT
Uveřejněno dne 3 března 2023 000 11:05Nová auta vyrobená v Evropské unii od roku 2035 musí podle záveru plenární schůze EP ve Štrasburku jezdit pouze s nulovými emisemi. Neboli nesmějí se vyrábět cenově dostupná auta se spalovacími motory, ale pouze drahá auta pro elity. V úterý 14.2.2023 o tom definitivně rozhodlo 640 přítomných z celkového počtu 705 europoslanců. Odhlasovali to poměrem 340 pro ku 279 proti a 21 eurposlanců se zdrželo.
Je jasné, že našich 23 poslanců z celkového množství 705 poslanců o ničemm důležitém v EP nerozhoduje, je však přesto dobré vědět jak hlasují. Svědčí to totiž o postojích našich politických stran vůči bezohledným postojům EU a voliči by si to měli při volbách velice pamatovat.
Jak hlasovali naši europoslanci
Pro schválení byli všichni europoslanci za Pirátskou stranu (Markéta Gregorová, Marcel Kolaja, Mikuláš Peksa) a polovina za TOP09 (Luděk Niedermayer hlasoval pro, Jiří Pospíšil se zdržel hlasování)
Proti byli všichni poslanci za SPD (Hynek Blaško, Ivan David), za ANO (Martina Dlabajová, Martin Hlaváček, Ondřej Knotek, Ondřej Kovařík, Radka Maxová, Dita Charanzová byla omluvena), za ODS (Evžen Tošenovský, Alexandr Vondra, Veronika Vrecionová, Jan Zahradil), za KSČM (Kateřina Konečná) a polovina za KDU-ČSL (Michaela Šojdrová byla proti, Tomáš Zdechovský byl omluven). Poslanec Stanislav Polčák za STAN se hlasování. zdržel.
Jde tedy uzavřít, že naše zájmy hájí v Bruselu SPD, ANO, ODS a KSČM. Ostatní strany jednají ve stylu chytré horákyně s výsledkem zalíbit se všem neboli jako by v EP zastoupeny nebyly.
A výše uvedený strašák zákazu výroby aut se spalovacími motory za 13 let není zdaleka všechno co na motoristy čeká. Evropské komise chce snížení emisí omezit co nejrychleji navíc novou ekologickou normou Euro 7, která je zřejmě tak neuvěřitelná a hrozná, že probudila ze sna i našeho ministra dopravy Martina Kupku z ODS, který dosud proti ničemu v nebezpečném Zeleném údělu EU neprotestoval. Nyní je podle něho tato norma pro ČR nepřijatelná.
Oč jde v této normě? Euro 7 má sjednotit limity pro benzinová a naftová vozidla a to tak, že kromě výfuků se bude vztahovat i na brzdy a pneumatiky. Vozy budou muset podle ní mít zabudovaná čidla, která emise umožní kdykoliv zkontrolovat.
Euro 7 by podle odhadů EK mělo zajistit do roku 2035 snížení emisí oxidů dusíku o 35 procent, u pevných částic pak o 13 procent. U nákladních aut a autobusů má jít o 56 procent emisí oxidů dusíku a 39 procent pevných částic.
Podle europoslance Alexandra Vondry, který v EP ostře krititizoval tuto normu, její zavedení ožebračí naší střední třídu a Evropu zavalí čínské elektromobily. Uvedl doslova: „Ožebračíme střední třídu, rozšíříme řady nezaměstnaných a nahrajeme Číně. Budu hlasovat proti v naději, že dáme šanci konkurenci, která jedině zaručí inovace a zachová lidskou svobodu.“
„Na 7. schůzi Senátu budeme rojednávat evropský tisk Euro 7. Já osobně naprosto nerozumím tomu, že v situaci, kdy řešíme válku na Ukrajině, inflaci a energetickou krizi, Evropská komise přichází s tímto návrhem. Cena vyráběných vozidel by se v případě přijetí tohoto návrhu zvedla řádově o 70-80 %. Auto by se tedy stalo pro většinu lidí nedostupnou komoditou. V důsledku toho by se prodlužoval věk starých aut a zde se domnívám, že bychom životnímu prostředí uškodili daleko více než prospěli. Nově by se ale také měly měřit i emise pevných částic z brzd a mikročástic z pneumatik. My se k tomuto návrhu budeme chtít vyjádřit velice kriticky. V evropském výboru jsme tak již učinili. Předpokládám, že se k naší kritice připojí i většina senátorů,“ zaslal našemu listu postoj k brutální normě Euro 7 předseda senátorského klubu ODS a TOP 09 Zdeněk Nytra.
Je dobře, že se již i naši politici začínají stavět některým nedomyšleným a nebezpečným zákonům navrhovaným EU, ale smutné je, že si neuvědomili už dříve, že tento brutální útok na lidskou svobodu dovoluje Evropskému parlamentu Green Deal proti němuž, alespoň pokud vím, dosud ani nepípli. Protestovat proti něčemu, co je již schváleno a nebo se schvaluje, je bohužel pozdě. Snad do budoucna budou sledovat dění v EU pozorněji a průběžně jako to dělá náš bývalý prezident Václav Klaus. A stejně jako on budou protestovat včas.
Zbývá ještě potěšit malé automobilky sdělením, že nová pravidla schválená v rámci balíčku „Fit for 55“ se nemají vztahovat na výrobce, kteří vyrobí ročně méně než 1 000 vozidel se spalovacím motorem. Ti, kteří vyrobí mezi 1 000 a 10 000 osobních aut nebo 1 000 až 22 000 nových dodávek, může být udělena výjimka až do konce roku 2035.