Elektrická Toyota Proace nepřiveze ani babičku z Rakovníku. Dálnice jí rychle vyždímá baterii
Uveřejněno dne 19 ledna 2023 000 9:07Ještě vydrž, babičko
Je chvíli před Vánocemi a my máme s testovacím vozem poměrně jednoduchý úkol – přivézt babičku z Rakovníku do Prahy, aby mohla Štědrý večer strávit s rodinou. Baterie elektrické Toyoty Proace City Verso pojme 45 kWh elektrické energie, za kterou palubní počítač slibuje ujet 260 km. To není problém, právě jsme totiž nabili na veřejné stanici u radnice Prahy 2 a do Rakovníku to je 64 km, krát dvě samozřejmě zpět. Po návratu bychom tedy měli být na půlce.
Po klidné jízdě v Praze najíždíme na dálnici D6, a abychom drželi rytmus s okolním provozem, udržujeme rychlost mezi 120 až 130 km/h na tachometru. Ono to stejně o moc rychleji nejde, omezovač akceleraci utne na reálných 135 km/h. Jenže to už dojezd začíná velmi rychle padat. Pár kilometrů před cílem proto děláme nouzové rozhodnutí, musíme nabít u 50kW stanice ČEZ, která je naštěstí v podvečer u rakovnického Kauflandu volná. Když u ní zastavujeme po 64 km cesty, hlásí auto polovinu baterie a dojezd 66 km. A to dálniční úsek z celé cesty zabral jen polovinu, tedy nějakých 33 km!
„Haló, tak jak to s vámi vypadá,“ ptá se babička v telefonu, když znuděně obcházíme nákupní centrum při čekání na dobití vozu. „Jsme asi 300 metrů od tebe, ale ještě vydrž půl hodinky. Máme auto do zásuvky, musíme dobít,“ odpovídáme. Jsme trochu v šoku z toho, že si Toyota vzala na dálnici přes 30 kWh na 100 km, a že je teď dobíjíme za nějakých 13 Kč za kWh. Jen za 33kilometrovou cestu po dálnici jsme tak zaplatili 130 korun! Nazpátek raději jedeme stovkou.
Na delší cesty to není
Po cestě zpátky přemýšlíme, čím to může být, že takové běžné rodinné auto uzmulo víc elektřiny než extrémně výkonné BMW iX M60, kterým jsme na podzim jeli na výlet do Polska, přičemž si na dálnici řeklo třeba i jen o 26 kWh na 100 km, což v případě jeho více než 100kWh baterie nebyl zásadní problém.
U Toyoty je zřejmě problémem kombinace hned několika neblahých faktorů. Motor o výkonu 100 kW má totiž ve vyšších rychlostech plné ruce práce s tím, aby vzduchem protlačil velmi neaerodynamický vůz. Proto potřebuje hodně energie, které je zase nedostatek kvůli velmi malé baterii. Jediné, co Toyotě pomáhá, je solidně výkonná palubní nabíječka se 100 kW na DC, jenže rychlé stojany nejsou dostupné všude (v Rakovníku bylo 50 kW maximum) a navíc se za ně hodně platí.
Ve výsledku si tedy majitel tohoto vozu rozmyslí prakticky jakoukoliv cestu mimo dosah svého domácího přípojení, protože to pro něj bude znamenat zastavování po každých 100 až 150 kilometrech, za což navíc zaplatí víc než s běžným spalovacím autem. A nebo se smíří s nekomfortem, vypne topení a bude se po dálnici plazit mezi kamiony. Ani jedno není úplně ideální volba.
Mama taxi
Fakt, že s Toyotou Proace City Verso EV nemůžete reálně vyrazit třeba na rodinnou dovolenou, z tohoto vozu dělá auto pro velmi úzce definované využití. Dokážeme si ho představit třeba jako „mama taxi“, tedy takové druhé či třetí vozidlo do rodiny, které slouží maminkám a tatínkům na rozvážení svých ratolestí mezi školami, kroužky a kamarády.
Přitom právě tohle auto nabízí prostoru až až. Elektrická varianta je totiž postavena na prodloužené verzi modelu Proace City Verso Long s místem pro sedm cestujících, spoustou odkládacích prostor a také solidní variabilitou interiéru. Klidně poslouží i jako malý stěhovák, jen musíte odstranit třetí řadu sedadel. Pokud si ji necháte, do kufru neuložíte téměř nic a ještě se vám tam bude motat kabel od nabíječky, který je potřeba kvůli krátkému dojezdu s sebou vozit.
My jsme se po zbytek testu zdržovali už jen ve městě a jeho blízkém okolí. Konzumace elektřiny v tu chvíli klesala i ke 20 kWh na 100 km a auto tak mohlo dosáhnou na dojezd přes 200 km. Nakonec jsme po 564 ujetých kilometrech průměrnou rychlostí 42 km/h jezdili za 26,1 kWh na 100 km, což není příliš chválihodný výsledek.
Přitom jako auto je Porace City Verso příjemné. Jezdí samozřejmě tiše, a i když nenadchne ani příliš velkou dynamikou, nabízí alespoň komfortní podvozek a opravdu hodně prostoru. Můžete se na něj podívat v naší komentované galerii:
Děkujeme, raději naftu
Jak je u elektromobilů zvykem, jde i v případě Proace City Verso o nejdražší možnou motorizaci. Začíná na ceně 1 060 000 korun, což je o 253 100 korun víc než základní varianta s benzinovým motorem 1.2 T. Ten sice také není ideál na dlouhé cestování, ale rozhodně nebudete každý den řešit, kde ho nabíjet. Toyota nabízí dokonce i turbodiesel 1.5 D-4D, a to od 841 900 Kč, který je ve výkonnější ze dvou verzí dokonce dostupný s automatem (kompletní ceník vozu najdete zde). S takovým motorem pak auto rozkvete a stane se z něj velmi povedený rodinný vůz na každý den. Už jen proto, že se spotřebo 5,2 litru a 50litrovou nádrží dojede bez natankování třeba z Prahy do Itálie.
Pokud vás přesto Toyota Proace City Verso EV zaujala a najdete pro ni využití, podívejte se na její podrobné technické údaje, ceník i výbavu. V našem katalogu ji najdete zde. Auto jsme také srovnali s ostatními modely rodinnými „dodávkami“ do zásuvky. Výsledek v našem porovnávači je zde.