Elektroauta – není to slepá ulička nebo tunel na lidi?
Uveřejněno dne 30 června 2021 000 13:34
Částečně chápu jeho využití na krátké cesty po městě. Ale jako nahrazení aut pro jízdy na větší vzdálenosti?
Jaké jsou objektivní nevýhody.
Dojezd a nabíjení (podobná pohodička, jako u dva roky starého mobilu, který vydrží jen pár hodin)
Jakmile pojedete tímto autem delší trasu, musíte hodně plánovat. Nabíjení před cestou, v průběhu cesty a síť nabíjecích stanic zatím rozhodně není stejná jako síť benzínových. To bude jistě v budoucnu lepší, ale pořád budete dobíjet o hodně déle než tankovat.
Doba jízdy se o zástavky na dobíjení hodně prodlouží.
Podle výrobců baterie u elektroauta vydrží na maximální kapacitě jen cca 3 roky. Pak se kapacita snižuje a výrazně se zkracuje dojezd auta. Kupuji tedy nové auto s jeho požadovanými vlastnostmi jen na tři roky.
Zima a baterie. Čím větší mráz, tím horší kapacita baterie a kratší dojezd auta. Tedy ježdění v zimě bude mnohem větší dobrodružství.
A moc nemluvím o problémech s hořícími elektroauty. Nevím, jak je to hodně problém nebo jen počáteční chyby ve vývoji.
Cena auta a jeho hodnota v čase a cena elektřiny
Pořízení elektroauta je kapitola sama pro sebe. Jeho cena je výrazně vyšší. Ale co vidím jako mnohem horší věc je, že nejcennější na autě je baterie a jakmile baterie odejde, auto ztratí naprosto zásadně na ceně. A kdo by si koupil ojeté elektroauto, které ujede sotva 100km? Takže investice do nového auta jde každým rokem totálně do háje. Jako u mobilu. Za dva roky držíte v ruce bezcennou placku. A výměna baterie u auta? To jsem zvědavý, jak výhodná koupě to jednou bude.
Cena elektřiny a dobíjení. Existuje několik studií, které potvrzují, že když sečtete všechny náklady od pořízení a průběžné ztráty hodnoty auta a úspory za ježdění na elektřinu, budete hodně v mínusu. Takže ekonomicky to nedává žádný smysl. Proto výrobci argumentují jen výřezem z výpočtu nákladů na jeden kilometr jízdy oproti benzinu 🙂
Takže kde jsou nějaké výhody?
Ekologie? Opravdu?
Moc by mne zajímalo, pokud by všechna auta na Zemi jezdila na elektřinu z baterií, kde se budou brát potřebné prvky z přírody. Například lithium…
A co bude s těmi miliony vyježděných baterií?
Jedna věc je momentální dopad na životní prostředí během jízdy a docela jiná kapitola je tzv. ekologická stopa. Tedy, jak zatíží přírodu těžba potřebných prvků a výroba částí elektroaut, jak bude vypadat nakládání s elektroodpadem a jeho případná recyklace. A já se bojím, že velké korporace, které se vrhnou na tento elektro byznys, to budou mít úplně stejně se vztahem k Zemi, jako to mají dnes ty ropné.