ELEKTROMOBIL CO2 NEUŠETŘÍ

Uveřejněno dne 1 června 2021 000 12:06

Bohužel je to tak. Elektromobil totiž jezdí na uhlí. Že uspoří nějaké emise, to je jen lhaní do vlastní kapsy.

Proč? Zkusme hledat odpověď na otázku, která elektrárna zvýší výkon, když připojíme svá moderní autíčka do zásuvky, abychom je dobili. S elektřinou v síti je to tak, že to, co se vyrobí to se musí spotřebovat. Hned spotřebovat! Když zapnu spotřebič, elektrárna musí přidat, hned. Když vypnu, musí ubrat, v tom samém okamžiku. Tak která elektrárna přidá, když chci nabít elektromobil? No přece ta, která může snížit nebo zvýšit výkon, když si třeba chceme uvařit kávu nebo upéct buchtu.

Sluneční, větrná a většina vodních vyrábí a dodávají do sítě podle toho, jak svítí, fouká nebo teče voda. Nepřidají ani neuberou. Mají své jisté. Jaderné jsou pomalé na tak rychlé změny a proto pokrývají základní zatížení soustavy. Zbývá tedy uhlí, které začne moje elektrické auto nabíjet. Emise CO2 z ropných paliv, tak nahradí emise z uhlí. V lepším případě z plynu. Takže úspora emisí suma sumárum nula. Nula dvakrát podtržená.

Ještě jeden pohled. Dejme tomu, že odpoledne budeme nabíjet 1000 elektroaut přibližně ve stejný okamžik. Je tisíc aut hodně nebo málo na českou kotlinu? Při potřebě nabití 50 kWh jednoho auta to je celkem 50 MWh energie. Pokud nabití bude trvat půl hodiny, budeme potřebovat výkon 100 MW. A to už je výkon některých uhelných bloků. Pokud to bude čtvrthodina jsme na výkonu 200 MW… Máme to dobře promyšlené? A k tomu všemu se chceme uhlí do konce roku 2033 zbavit.

To je zjednodušené vysvětlení pro veřejnost. Pokud bychom chtěli jít do většího detailu, museli bychom začít u toho, jak se reguluje provoz elektrizační soustavy. Jak se reguluje frekvence a předávané výkony. Jak a kdo poskytuje výkonové rezervy a také potřebnou dynamiku změn výkonu, jak se s těmito „podpůrnými službami“ nakládá. To přesahuje rámec tohoto příspěvku.

Elektromobilita nemusí být slepá cesta. Nevím však jaký smysl má zamýšlený rozměr elektromobility a uspěchanost celého projektu. Jaká je vlastně ekonomika tohoto projektu? A co když to dopadne jako s řepkou do biopaliv. Nebo osobní vozy budou tak drahé, že to bude záležitost pro horních deset tisíc… A co elektřina bude dostupná za rozumné ceny?

Zdroj

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

TOPlist