Hasiči přiznávají, že neumí hasit elektromobily. Tvoří vyhlášku pro garáže
Uveřejněno dne 12 ledna 2024 000 8:00
ilustrační snímek | foto: Reuters
Podle ředitele hasičů Vladimíra Vlčka je z hlediska bezpečnosti nejdůležitější včasná detekce požáru elektromobilu a dobrý odvod kouře a tepla.
Požár elektromobilu je podle Miklóse jiný, než je požár benzinového auta. Při hoření bateriového úložiště vznikne velmi vysoká teplota a toxický kouř. S autem se velmi špatně manipuluje, je potřeba utlumit plamenné hoření, a pak ho dostat co nejrychleji ven a ponořit ho, uvedl. „I ponoření na 48 či 72 hodin do vody ovšem nezaručí to, že tam znovu nedojde k reakci,“ řekl náměstek.
Uhasit elektromobil je obtížné, změnit to chce český patent |
„Dá se říct, že elektromobily neumíme hasit,“ prohlásil Vlček. Platí to podle něj i pro hasiče v zahraničí. Vytažení vozu a ponoření ho do kádě s vodou není podle něj pro hasiče efektivní, a zkoušejí proto jiné metody. Sbor má v současnost jeden speciální vůz na vytahování elektromobilů z garáží, plánuje mít další v krajích.
Požárů elektromobilů zatím zaznamenali hasiči pouze v jednotkách. Jsou však náročné. Ohně vznikají většinou při dobíjení. Vyhláška o bezpečnosti v garážích se proto zaměří podle Miklóse na detekci, aby se oheň nerozšířil na celé bateriové úložiště a nedosáhl tisícistupňových teplot. U největších garáží by měl být odvod tepla a kouře.
Pro parkování a dobíjení vozů chybí legislativa, garáže čekají nutné úpravy |
Bezpečnostní standardy se podle náměstka budou lišit u nově budovaných a stávajících garáží. „Například v podzemních garážích v obchodních centrech již není mnoho prostoru dobudovat nějaké zásadní věci, natož v bytových domech,“ uvedl Miklós. „Ale můžeme se bavit i o tom, že u těch stávajících garáží nebude možné všude dobíjet. Bude to třeba jenom v nejvyšším podlaží, které má přímý výjezd, nebo jenom v určitých dedikovaných místech,“ dodal.