Hasiči přiznávají, že neumí hasit elektromobily. Tvoří vyhlášku pro garáže

Uveřejněno dne 12 ledna 2024 000 8:00
Hasiči dokončují vyhlášku, která by zajistila bezpečnost v garážích i přes stoupající počet elektromobilů. „V současné době se musí zhodnotit dopady opatření, následně může jít právní úprava do připomínkového řízení,“ uvedl náměstek Hasičského záchranného sboru Daniel Miklós.
 

ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Reuters

Podle ředitele hasičů Vladimíra Vlčka je z hlediska bezpečnosti nejdůležitější včasná detekce požáru elektromobilu a dobrý odvod kouře a tepla.

Požár elektromobilu je podle Miklóse jiný, než je požár benzinového auta. Při hoření bateriového úložiště vznikne velmi vysoká teplota a toxický kouř. S autem se velmi špatně manipuluje, je potřeba utlumit plamenné hoření, a pak ho dostat co nejrychleji ven a ponořit ho, uvedl. „I ponoření na 48 či 72 hodin do vody ovšem nezaručí to, že tam znovu nedojde k reakci,“ řekl náměstek.

Uhasit elektromobil je obtížné, změnit to chce český patent

„Dá se říct, že elektromobily neumíme hasit,“ prohlásil Vlček. Platí to podle něj i pro hasiče v zahraničí. Vytažení vozu a ponoření ho do kádě s vodou není podle něj pro hasiče efektivní, a zkoušejí proto jiné metody. Sbor má v současnost jeden speciální vůz na vytahování elektromobilů z garáží, plánuje mít další v krajích.

Požárů elektromobilů zatím zaznamenali hasiči pouze v jednotkách. Jsou však náročné. Ohně vznikají většinou při dobíjení. Vyhláška o bezpečnosti v garážích se proto zaměří podle Miklóse na detekci, aby se oheň nerozšířil na celé bateriové úložiště a nedosáhl tisícistupňových teplot. U největších garáží by měl být odvod tepla a kouře.

Pro parkování a dobíjení vozů chybí legislativa, garáže čekají nutné úpravy

Bezpečnostní standardy se podle náměstka budou lišit u nově budovaných a stávajících garáží. „Například v podzemních garážích v obchodních centrech již není mnoho prostoru dobudovat nějaké zásadní věci, natož v bytových domech,“ uvedl Miklós. „Ale můžeme se bavit i o tom, že u těch stávajících garáží nebude možné všude dobíjet. Bude to třeba jenom v nejvyšším podlaží, které má přímý výjezd, nebo jenom v určitých dedikovaných místech,“ dodal.

Zdroj: https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/vyhlaska-parkovani-garaze-elektromobil-nabijeni.A240110_092921_automoto_fdv

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

TOPlist