Jak EU obelhala Německo. Palivo pro zakázané spalováky bude jen teorií
Uveřejněno dne 4 října 2023 000 10:13Bylo to jedno z jarních témat evropského autoprůmyslu. Německo tedy podepsalo bianco šek o výjimce pro syntetická paliva, takzvaná efuels. Skončilo to jako vždycky: EU chce předepsat věc, kterou nelze technicky splnit. Pokud návrh dokumentu, který unikl na veřejnost, projde, nebude realizovatelný.
ilustrační snímek | foto: Porsche
Evropští ministři stvrdili koncem března konec spalovacích motorů po roce 2035. Proti původnímu návrhu má norma obsahovat výjimku povolující spalovací motor pro syntetická paliva. „Jenže je to jen záměr, který opět bude podléhat schválení v Bruselu. A to není jisté,“ psali jsme po schválení.
Schválení normy, jejíž předjednanou podobu začátkem března odmítlo přijmout Německo podpořené několika zeměmi včetně Česka, Berlín podmiňoval zárukami, že po roce 2035 bude možné využívat spalovací motory poháněné právě syntetickými palivy.
Ústupek v zákazu spalovacích aut od roku 2035. Německo podepsalo bianco šek |
Berlín tehdy uspokojil slib, že Evropská komise předloží návrh na registraci automobilů na e-paliva po roce 2035. „Tento návrh bude mít podobu ‚aktu v přenesené pravomoci‘, nelegislativního aktu, který se často používá k řešení vysoce technických otázek,“ popsali v březnu zpravodajci Euractivu z Bruselu.
Upozorňovali tehdy, že „Evropský parlament sice nemůže akty v přenesené pravomoci měnit, může je však přímo zamítnout“. Hlavní vyjednavač europarlamentu v této věci, nizozemský zákonodárce Jan Huitema, na to upozornil s tím, že parlament návrh Komise jen tak nepožehná. „Všechny případné budoucí návrhy týkající se e-paliv budou důkladně posouzeny, a to jak z hlediska jejich obsahu, tak i právního základu,“ citoval tehdy magazín Autoweek.
A přesně to se stalo. Dokument, do kterého měl možnost nahlédnout zpravodaj Reuters, totiž žádá, aby auta na e-paliva neměla žádný dopad na klima. Tvůrci vymysleli takový požadavek, který nelze technicky splnit.
Záchrana pro skvělá auta. Porsche začíná vyrábět benzín z elektřiny |
„Evropská unie bude požadovat, aby auta na syntetická paliva, takzvaná e-paliva, byla stoprocentně uhlíkově neutrální, pokud se budou prodávat i po roce 2035,“ uvádí se v návrhu právního předpisu.
Itálie píše do Bruselu kvůli zákazu spalovacích aut. Povolte také biopaliva |
Z návrhu právního předpisu EU podle Reuters vyplývá, že Brusel plánuje stanovit pro automobily na e-paliva přísné podmínky. Požaduje, aby jezdily na paliva s plně neutrálním CO2. E-paliva se považují za uhlíkově neutrální, pokud se při jejich výrobě používají zachycené emise CO2, které vyrovnávají emise CO2 uvolněné při spalování paliva v motoru.
Návrh pravidel by byl přísnější než pravidla pro nízkouhlíková paliva, která se uplatňují v jiných přístupech EU v oblasti klimatu. Členské státy například mohou používat určitá paliva ke splnění cílů EU v oblasti obnovitelných zdrojů energie, pokud dosáhnou 70procentní, nikoli stoprocentní úspory emisí.
Odvětvová skupina eFuel Alliance uvedla, že předloha návrhu by od roku 2035 fakticky zakázala nové spalovací motory, pokud by započítávala emise v celém hodnotovém řetězci i emise z výroby elektronického paliva.
„Předběžný návrh Evropské komise na novou kategorii vozů poháněných výhradně e-palivy de facto zastaví prodej vozů se spalovacími motory po roce 2035, protože technické požadavky nelze reálně splnit,“ řekl v rozhovoru pro Euractiv šéf eFuel Alliance.
„Zachycování a ukládání uhlíku (CCS) lze v omezených případech nasadit, aby bylo zajištěno, že syntetická paliva dosáhnou úplnou klimatickou neutralitu,“ uvedla podle Autoweeku zelená skupina Transport & Environment v reakci na tvrzení výrobců e-paliv, že 100% snížení emisí není možné.
Syntetická paliva mají zachránit spalovací motory, ekoaktivisté jsou proti |
„E-paliva, pokud jsou vyráběna z obnovitelných zdrojů, jsou klimaticky neutrální,“ vysvětluje Ralf Diemer z eFuel Alliance. „Při spalování se uvolňuje pouze CO2 zachycený během výrobního procesu.“ Chystaná úprava chce ovšem při výpočtu oxidu uhličitého zohlednit nejen fázi používání vozidla, ale také prvky přepravy, skladování nebo distribuce paliv. Stoprocentní snížení emisí je proto podle Diemera téměř nemožné. „To platí pro všechny technologie, včetně elektrické mobility. Dokud nebude doprava a distribuce pokryta obnovitelnými zdroji energie, není možné dosáhnout celkového cíle snížení emisí. Dále není jasné, na jakém základě Komise zvolila 100 %. Je zřejmé, že neexistuje žádné posouzení dopadu, jak a kdy by bylo možné takového cíle dosáhnout.“
Pro vyhodnocení skutečných emisí CO2 produktu je zásadní analýza životního cyklu, připomíná magazín Quattroruote: „Podporujeme záměr EU brát více v úvahu životní cyklus, i když tento přístup dosud nebyl implementován v mnoha jiných předpisech,“ uzavírá Diemer. „Odvětví však musí dostat příležitost dosáhnout cílů pomocí dílčích kroků na cestě ke klimatické neutralitě. Zdá se, že evropští zákonodárci sledují rámcové podmínky, které by mohly dávat smysl ve světě od roku 2040 dále. Současný regulační zásah Komise, již tak přehnaně silný, naše cíle blokuje, místo aby je ctižádostivě prosazoval.“