JSOU ELEKTROMOBILY EKOLOGIČTĚJŠÍ NEŽ AUTA SE SPALOVACÍM MOTOREM? ZÁLEŽÍ, JAK TO MĚŘÍTE
Uveřejněno dne 26 července 2022 000 11:52Jak vyhodnotit emise CO₂ vznikající při výrobě baterií do elektroaut závisí do značné míry na energetickém mixu daného státu.
I když by se mohlo zdát, že nástup elektrických aut je fenoménem dnešní doby, historie elektromobility je vlastně velmi stará. Nedá se přesně určit, kdy a kde vznikl první elektricky poháněný vůz, ale kořeny můžeme hledat již v první polovině 19. století v Maďarsku, Nizozemí a Spojený státech.
Do výroby elektrických aut se na přelomu 19. a 20. století pouští i taková jména, jako Ferdinand Porsche nebo Henry Ford. Lze konstatovat, že toto byl zlatý věk elektromobility, protože na silnicích v té době bylo více elektrických vozidel než aut se spalovacím motorem. Nicméně byl to právě Henry Ford a jeho vynález první pohyblivé montážní linky, co dokázalo zpřístupnit osobní automobily širokým masám a dalo základ dopravnímu systému založenému na benzínu, který vydržel více než sto let.
Koncem 90. let 20. století se elektromobilita dočkala výraznějšího oživení, a to díky projektům společností General Motors, Renault a především Toyoty, která jako první automobilka uvedla na trh sériově vyráběné hybridní automobily (Prius). Teprve od roku 2010 však většina automobilových společností – po vzoru společnosti Tesla – začala masivně investovat do elektrifikace svého výrobního programu, který byl a je široce podporován štědrými vládními pobídkami.
Náklady na energii
Otázkou však zůstává, nakolik jsou elektromobily skutečně čisté. Je zřejmé, že vozidla poháněná bateriemi nevypouštějí žádné škodliviny ani emise CO₂, na rozdíl od svých benzinových nebo naftových protějšků.
Jak vysvětluje Patrice Simon, zástupce ředitele výzkumného centra RS2E Electrochemical Energy Storage Network a profesor na Univerzitě Paula Sabatiera v Toulouse, nyní již víme, jak vyhodnotit množství CO₂, které vozidlo vypouští po celý svůj životní cyklus. „Přesněji řečeno, víme, jak vyhodnotit emise CO₂ na kWh při výrobě baterií. To do značné míry závisí na národním energetickém mixu.“
Snížení evropských emisí o 66 až 69 %
Studie vydaná Mezinárodní radou pro čistou dopravu (ICCT) z července 2021, která se zabývá celým životním cyklem vozidel, uvádí, že emise v Evropě by se snížily o 66 až 69 %, pokud by vozový park tvořily elektromobily namísto srovnatelných vozidel na benzinový pohon. Ve Spojených státech by se tento rozdíl pohyboval od 60 do 68 %, v Číně od 37 do 45 % a v Indii od 19 do 34 %.
Ekologické náklady budou tedy mnohem vyšší v ekonomikách, jako je Čína, Polsko, USA nebo Německo, které využívají především fosilní paliva. Naopak tomu bude u ekonomik s nižšími emisemi oxidu uhličitého, jako je například Francie (jejíž elektrický systém je z více než 75 % poháněn jadernou energií) nebo Norsko (které se spoléhá na vodní energii).
Recyklace baterií
Různé organizace – včetně chicagské Argonne National Laboratory a belgické univerzity v Liège – se snaží vypočítat, kolik tisíc kilometrů musí elektromobil ujet, aby emise uhlíku vzniklé při jeho výrobě „vyrovnaly“. Výsledky se liší v závislosti na použitých parametrech.
NAŠTVANÍ DOPRAVCI. ZAKÁŽE SE SPALOVACÍ MOTOR, ALE ALTERNATIVA NENÍ
Rozhodnutí Bruselu, že se od roku 2035 zakáže prodej nových aut se spalovacím motorem, naštvalo část dopravců i výrobců automobilů. Dokonce i v Rakousku kritizují fakt, že přišel zákaz bez jasné alternativy.
„Fakt je, že více než 90 % kovů lze recyklovat. Nicméně je třeba ještě zapracovat na tom, aby byl tento proces nákladově efektivnější a šetrnější k životnímu prostředí. V současné době se v této oblasti provádí mnoho výzkumů,“ vysvětluje Simon. Vzhledem k obrovskému množství baterií, které bude v budoucnu nutné recyklovat, ale není jiné cesty.
Evropští lídři recyklace baterií
Vzhledem k očekávanému celosvětovému nárůstu počtu elektrických automobilů z 10 milionů v roce 2020 na více než 100 milionů v roce 2030 je zajištění stabilního a odpovědného přístupu ke kovům používaným při výrobě baterií naprostou nezbytností. Automobilka Renault, skupina Veolia a chemický koncern Solvay již v roce 2021 oznámily evropskou spolupráci v oblasti recyklace kovového obsahu baterií elektrických vozidel v uzavřeném cyklu. Veolia v lednu 2022 taktéž oznámila, že postaví své první zařízení ve Velké Británii na recyklaci baterií z elektromobilů, které pokryje až 20 % tamějšího trhu. Nedávno byla otevřena největší továrna na recyklaci akumulátorů v Evropské unii v norském Fredrikstadu.