Koňostezky
Uveřejněno dne 27 února 2013 000 15:19Tímto příspěvkem chci podnítit založení občanského sdružení CykloMAT.
V rámci boje proti globálním změnám klimatu neučinila naše společnost dostatečné kroky. A to je potřeba rozhodně napravit.
Zásadní myšlenkou tohoto sdružení bude fakt, že naše společnost dostatečně nezhodnotila všechny potencionální možnosti dopravy osob, vzhledem k jejich vlivu na globální změny klimatu. Všem potencionálním členům tohoto sdružení je jasné, že automobily postavené na bázi spalovacích motorů nepředstavují řešení. Stávající státem podporovaný trend je postaven na preferenci dopravy na vlastní pohon. Například osobní bicykly, rikšy a podobně.
Po velmi důkladné analýze a porovnání všech, i historicky používaných, dopravních prostředků nám vychází, že čtvrtý nejhorší způsob dopravy je použítí bicyklu. Na třetím místě ve smyslu nejvyššího příspěvku ke globálním klimatickým změnám (na druhém místě je umístěn běh a na prvním místě pomalá chůze) je dle našeho názoru, podloženého důkladnou analýzou (viz níže) doprava s pomocí koní.
Proto se sdružení CykloMat bude věnovat preferenci koňské dopravy, jakožto společensky únosné dopravě s nejmenším vlivem na globální změnu klimatu.
V následující analýze je shrnuto jen srovnání bicyklu a koně. Porovnání osobní automobilové dopravy, případně veřejné automobilové dopravy je natolik mimo možnosti ovlivnit globální změnu klimatu, že jejich zahrnutí do srovnání by bylo házením hrachu na zeď a perel sviním.
Obě dopravní metody, které chceme srovnávat, porovnáme ze tří základních úhlů. Totiž: ekologické náklady na výrobu, provoz a likvidaci.
Ohledně výroby: běžný bicykl váží kolem 10kg. Hrubý odhad produkce CO2 (jako hlavního hybatele globálních klimatických změn) na výrobu jednoho kg železa je zhruba 1.9kg CO2 (zdroj). Navíc je potřeba připočíst následný ohřev a zpracování železa na ocel, válcování, obrábění a další činnosti spojené s výrobou. I elektrický proud pro obrábění pochází ze spalování fosilních paliv. V případě slitin hliníku je celý proces výroby násobně náročnější na produkci CO2. Takže poučeným odhadem jsme stanovili emise na výrobu jednoho bicyklu na zhruba 50kg CO2 pocházejícím z fosilních paliv.
Oproti tomu výroba koně je přírodní proces, který nemá žádný nárok na fosliní paliva. Veškeré nutné zdroje jsou zcela recyklovatelné.
Ohledně provozních ekologických nákladů: cyklista na potřebný výkon spotřebuje kromě rostlinných produktů nezanedbatelné množství masa. Kůň spotřebuje jen rostlinné produkty. Je zřejmé, že při výrobě masa pro cyklisty dochází jak ke zvýšené produkci skleníkových plynů (metan produkovaný prasaty), tak k neefektivitě zpracování rostlinných produktů v cyklu rostlina – maso – cyklista (tj. i v případě, že cyklista nepojídá prasata ale např. larvy housenek, které neprodukují metan).
Poslední srovnání – likvidace je opět v neprospěch cyklistů. Pokud zlikvidujeme koně, je možno jeho masem uživit několik cyklistů po dobu několika týdnů. Naopak toto tvrzení neplatí.
Z výše uvedeného je jasné, že používání bicyklů nepředstavuje maximální možnou podporu globálním klimatickým změnám.
Sdružení CykloMAT tedy bude důsledně trvat na změně společenského postoje k aktivitám umožnujícím lépe se vypořádat s globálními klimatickými změnami.
Navrhujeme následující program tohoto občanského sdružení:
– poměr nově vybudovaných cyklostezek proti stezkám pro koně bude 1:5
– nárok na státní dotace budou mít nově jen firmy, které zbudují ve svém areálu stáje
– významně poměrná část dotací z Evropské unie a České republiky se použije nejenom pro zbudování stezek pro koně, ale i pro odpovídající přestavbu stávájících cyklostezek na stezky pro koně.
– studentkám základních, středních i vyšších škol bude umožněno starat se jeden den v týdnu o koně. Tato jejich snaha se bude v klasifikaci započítávat jako řádné studium. Firmy, které čerpají jakékoliv dotace, budou povinny zaměstnat správce stáje.
– budeme požadovat úpravu zákona o pozemních komunikacích, která stanoví přednost jezdce na koni před jezdcem na bicyklu.
– 14.9. bude vyhlášeno jako státní svátek, určený k propagaci koňské dopravy a omezení globálních klimatických změn.
PS: na rozdíl od produktů hovnařů (sídlištních majitelů psích plemen), je koňský trus velmi ceněn mezi Podlahovými lidmi. Tito jsou ochotni stát i frontu kolem koňostezek. Sám se mezi ně postavím.
A v poslední řadě nelze nejmenovat léčebné účinky jízdy na koni. Nejeblo nám, že jsme se koňů vzdali ?