KVŮLI NORMĚ EU BYDLENÍ I POHONNÉ HMOTY JEŠTĚ VÍCE PRODRAŽÍ. BENZIN A NAFTA BUDOU LUXUS
Uveřejněno dne 30 května 2024 000 8:00Dojde k tomu kvůli evropskému plánu zatížit emisními povolenkami také osobní dopravu a bydlení, respektive vytápění budov. Zákon už schválil Evropský parlament a nová kategorie povolenek, tedy speciálních zelených daní, začne platit od roku 2027.
Cena jedné povolenky bude ale velmi pravděpodobně vyšší než EU očekává, a hrozí, že se fungování trhu vymkne z rukou a ceny poletí rapidně nahoru, upozornilo Echo24.
SPD a TRIKOLORA odmítáme Green Deal EU, který podporuje Fialova vláda, i systém emisních povolenek.
Reforma trhu s emisními povolenkami, na které se unijní instituce dohodly v prosinci 2022, fakticky znamená vznik dalšího trhu s povolenkami, tzv. ETS 2. Obchodování ale bude probíhat stejně jako u ETS 1, tedy u povolenek zatěžujících energetiku a těžký průmysl.
Reforma trhu s povolenkami počítá se zpoplatněním emisí z vytápění budov a silniční dopravy od roku 2027 a také s postupným zahrnutím lodní dopravy do placeného systému a zpoplatnění emisí z letecké dopravy.
Za necelé tři roky se tedy zvednou ceny pohonných hmot a zdraží vytápění domů, protože emise z osobní dopravy a bydlení budou zdaněny emisní povolenkou.
Jak uvádí české ministerstvo životního prostředí, v systému ETS 2 je nastaven práh pro cenu povolenky na 45 eur. „Pokud bude tržní cena vyšší, uvolní se na trh dodatečné množství povolenek, aby se cena snížila. Zároveň se tím zvýší objem výnosů z aukcí povolenek, které může stát použít na dodatečná opatření pro přechod na bezemisní vytápění či dopravu. Dále je v ETS 2 nastaven nástroj na stabilizaci trhu, který uvolní dodatečné množství povolenek nebo je z trhu stáhne, pokud by byl povolenek na trhu významný nedostatek, respektive přebytek,“ uvádí resort.
Jenže limit ceny povolenky ve výši 45 eur se vůbec nemusí vyplnit. Není tu totiž řeč o žádném cenovém stropu a mechanismus tlumení ceny zahrnutý ve schváleném zákoně nijak nezaručuje, že cena povolenek neporoste. V praxi by měl systém fungovat tak, že pokud bude cena vyšší než 45 eur za tunu uhlíku, vyvolá to uvolnění dalších povolenek na trh z tzv. rezervy stability trhu, aby se poptávka a nabídka vyladila.
Jenže už teď se ví, že celkové množství emisí, na které se nové povolenky vztahují, je kolem tisíce milionů tun uhlíku za rok. A na trh by mohlo být podle plánu uvolněno pouze 20 milionů dodatečných povolenek. Tlak na růst cen by tedy byl velmi silný, upozornilo Echo24.
„Žádný z našich modelů nepočítá s cenou 45 eur. Pravděpodobněji půjde o ceny ve výši 100 až 300 eur,“ říká k tomu Christian Flachsland, ředitel Centra pro udržitelnost na berlínské Hertie School. Pokud by cena povolenky byla 200 eur, rovnalo by se to cenové přirážce 53 centů za litr nafty a 47 centů za litr benzínu. Při současném kurzu eura lehce pod 25 korun to znamená, že benzin by mohl být o více než 13 korun dražší, nafta zhruba o 12 korun.
„Země EU by měly své občany připravit na svět, ve kterém budou fosilní paliva vzácná a drahá,“ vyjádřil se také německý europoslanec za Evropskou lidovou stranu Peter Liese.
Reformy trhu s povolenkami jsou taktéž součástí klimatických opatření, které EU činí v rámci naplňování svého Green Dealu.
Letošní volby musí být REFERENDEM O FIALOVĚ VLÁDĚ a odmítnutí diktátu EU. Je to na nás všech!
Zdroj:https://pravyprostor.net/kvuli-norme-eu-bydleni-i-pohonne-hmoty-jeste-vice-prodrazi-benzin-a-nafta-budou-luxus/