NĚJAK TĚM ELEKTROMOBILŮM DOCHÁZÍ ŠŤÁVA
Uveřejněno dne 29 června 2024 000 8:00Dle zjištění amerických průzkumů veřejného mínění se až 47 % majitelů elektromobilů v USA chystá v příštím kole opět koupit vůz se spalovacím motorem. Bezpochyby je k tomu vede jeden nebo více z následujících důvodů.
Přeci jen, i když vozy Tesla mají dnes dojezdovou vzdálenost i 500 km, ovšem za ideálních podmínek, tj. bez vytápění nebo klimatizace a příznivé teploty, může to být při delších pro Ameriku typických vzdálenostech problém.
Podle testů prováděných u nás při cestě z Česka na Jadran byla cesta Teslou i o nižší jednotky hodin (1-2 hodiny) delší než s běžným motorem, právě pro nutnost dobíjet u dobíjecích stanic. To vyvolává potřebu si cestu předem rozplánovat a navíc u dobíječky nečekat, což nyní zatím nehrozí, protože elektroautomobilů není mnoho.
DOBA DOBÍJENÍ
Nyní kolem 30 minut u rychlodobíječek. To není málo. U benzínky tak v průměru 5-8 minut.
NEBEZPEČÍ NEDOJETÍ V SILNÝCH MRAZECH
Jistě jste si všimli obrázků dlouhých kolon aut ve vánici nejen na severu Ameriky, ale i v Evropě, zvláště ve Skandinávii. Mimochodem nejvíce elektromobilů v Evropě je v provozu v Norsku.
Problémem jakéhokoliv elektromobilu je, že při uváznutí v mnohahodinové koloně a v silném mrazu dochází k vybití elektrobaterie, a na rozdíl od spalovacího motoru ji nelze dobít.
Elektroauto v takovém případě musíte nechat odstavené u krajnice a následně jej nechat dopravit k nějaké nabíječce transportérem. To bych nikomu nepřál.
ŽIVOTNOST ELEKTROBATERIE
Dnešní elektrobaterie do elektromobilů mají životnost relativně dlouhou, uvádí se až 8 i více let. Závisí to na počtu nabíjecích cyklů. Ale tato baterie činí zdaleka nejdražší součástku vozu. Z toho vyplývá, že ačkoliv auto se spalovacím motorem je v osmi letech v nejlepším věku, elektromobil je vlastně v osmi letech starý. Co to je proti klasickým naftovým motorům s životností více než dvojnásobnou?
Mírně stranou stojí úvahy o nenulové ekologické zátěži při výrobě a provozu elektromobilů. Jistě, elektřina se musí někde vyrobit a elektrobaterie zase potřebuje vzácné kovy. Ale to již uživatele nemusí tak moc zajímat.
Faktem zůstává, že elektromobil je vhodný do center měst, která nezatěžuje smogem a dalšími zplodinami. Nikoho nenuťme, žádné „konečné” řešení, tedy zákaz aut se spalovacími motory, nehledejme. Nechme na každém, jaký typ auta si vybere….