Odborníci varují: Sen o Tesle se brzy promění v noční můru
Uveřejněno dne 13 června 2017 000 15:07Tesla se pouští do masové výroby. Díky Modelu 3, který firma uvede na trh v letošním roce, se stanou vozy na elektrický pohon této průkopnické firmy cenově dostupné pro mnohem širší řady zákazníků. Ceny modelu totiž začínají na 35 tisících dolarech (cca 830 tisíc Kč), což je mnohem příznivější částka než u předchozích modelů vyšší třídy, Modelu S a X. Jenže…
Zájem o nový vůz je již nyní ohromující. Tesla má na revoluční model již 400 tisíc rezervací, což je úchvatné číslo, vezmeme-li v potaz, že za celý rok 2016 firma prodala celkem 76 tisíc vozů. To vypadá jako výtečná zpráva. Jenže takto vysoká poptávka by mohla firmě způsobit značné problémy, píše server Business Insider Deutschland.
Prodat tak velký počet elektrovozů jen v USA při této ceně „by bylo vzhledem k tomu, co o automobilovém trhu dnes víme, a tomu, jak dnes lidé utrácí peníze, něco, co tady ještě nikdy nebylo,“ řekl německému serveru Welt.de analytik společnosti Bloomberg Salim Morsy. Může to prý fungovat, ale je prý si celkem jist, že to nedopadne.
Brian Johnson, analytik banky Barclays, zase varuje, že Tesla nemá s masovým prodejem vozů zatím žádnou zkušenost. Tam mohou mít i malé potíže velké důsledky. Například naposledy představený Model X měl problémy s klimatizací a otevíráním oken. Takové poruchy by podle něj u Modelu 3 při tak vysokých počtech plánovaných prodejů vedly k obrovským prodlevám ve výrobě či svoláváním do servisů.
Tesla rozděluje investory a analytiky na dvě skupiny – jedni ji milují, druzí nenávidí. Mnozí jsou přesvědčeni o tom, že strategie Elona Muska, CEO Tesly, je správná, a ženou cenu akcií této automobilky do nebes. Existují však také kritici, kteří naopak varují, že současná rally na akciích Tesly je jen prázdnou bublinou, která jednoho dne praskne. Například známý prorok burzovních krachů Marc Faber nedávno serveru Busines Insider Deutschland řekl, že podle jeho názoru je Tesla „bezcenná“. „Akcie spadne na nula dolarů. Otázkou je jen, jak vysoko předtím ještě vzroste. Neboť v investiční bublině, v jaké se právě nacházíme, je těžké předpovědět, jak daleko akcie ještě poroste, než se zhroutí,“ míní Faber.
Důvod? Tesla prý nemá žádné důležité patenty. Konkurence má lepší finanční pozici a firmě vypálí rybník. Přitom je otázkou, proč Tesle narůstají ztráty tím více, čím více vozů prodá. Ale zatím se zdá, že tyto argumenty většinu investorů nijak zásadně neznepokojují.