OSOBNOST: Chytrák na výsluní
Uveřejněno dne 13 ledna 2022 000 9:25Proč je Musk dost možná jen mazanější než investoři
Pokud se zeptáte nějakého z investorů či fanoušků Tesly (což bývá často totéž), proč věří, že akcie budou dále stoupat, často odpovědí, že věří Elonu Muskovi a jeho schopnostem. Ale opravdu věří jemu, nebo spíš tomu, co chtějí, aby říkal? Co když je Elon jen chytřejší než oni?
Když se podíváte na seznam největších automobilek podle počtu vyrobených aut a potom na tentýž seznam, ale podle tržní kapitalizace, budou vypadat v zásadě podobně. Tedy až na to, že na tom prvním se Tesla nedostane ani do TOP 20, zatímco na tom druhém je s přehledem na prvním místě.
A potom tu samozřejmě máme tu věc s Rivianem a Lucidem, dvěma dalšími výrobci elektromobilů, kteří tržní kapitalizací překonali leckterou zavedenou automobilku, aniž prodali jediné auto. Ale i ty můžeme brát jako jakési odlesky Tesly a důvěry investorů v ní.
Žádná automobilka v historii neměla hodnotu jednoho bilionu dolarů. Neměl ji dokonce ani koncern General Motors (GM) v šedesátých letech. A to dokonce ani když započítáte inflaci.
Přitom v té době bylo GM ztělesněním Ameriky. Prezident společnosti Charles E. Wilson prohlásil, že co je dobré pro zemi, je dobré pro GM a naopak. GM mělo na americkém trhu, zdaleka největším na světě, víc než 50% tržní podíl. Bylo největším zaměstnavatelem na světě. První firmou v USA, která zaplatila víc než miliardu dolarů na daních.
Tesla v roce 2020 poprvé vyrobila přes půl milionu aut. Za loňský rok se dostala na 936 tisíc. To znamená, že předloni prvně překonala počet vyrobených kusů Škody Octavia a loni s rezervou trhla počet vyrobených Fordů F-150 (prodávaných jen v USA). Letos by mohla pomýšlet na globálně prodávanou Toyotu Corolla a snad se i dostat mezi 20 nejprodávanějších automobilek na světě. Přesto má stále tržní kapitalizaci větší než GM na začátku šedesátých let, když bylo na vrcholu sil.
Odpovědí fanoušků Tesly bude samozřejmě to, že Tesla přece není jen automobilka, ale energetická společnost. No, tak se na to pojďme podívat.
Chybějící cool faktor
Jediný zdroj příjmů Tesly, který nepochází z výroby, prodeje, financování nebo servisu aut, je výroba a ukládání elektrické energie. V minulém roce to byly zhruba dvě miliardy z celkových víc než 31,5 miliardy dolarů tržeb. Tedy sotva přes šest procent. GM bylo ve své nejslavnější éře nejen výrobcem aut, ale například lodních, leteckých a vlakových motorů nebo dokonce ledniček a elektroniky.
Aby tedy měla Tesla skutečně takovou hodnotu, jako je její tržní kapitalizace (v době psaní tohoto článku 1,09 bilionu dolarů), musela by se stát skutečně největší automobilkou na světě. A k tomu by nejspíš ještě potřebovala nějaký opravdu úspěšný vedlejší byznys. Něco jako solární střechy, které by ale někdo vážně kupoval. Nebo alespoň skutečně populární energetická úložiště.
To nezní zas tak šíleně, ne? Když ale pomineme výstřelky typu Tesla Cybertruck s víc než diskutabilním designem, nové „berany“ místo volantu u inovované Tesly Model S či tvrdošíjného stání si za svým a boření zažitých pravidel, asi nejšílenější věc Musk předvedl v únoru 2018. Tehdy propojil světy obou svých firem (SpaceX a Tesla), když nechal do kosmu vyslat Teslu Roadster s figurinou ve skafandru SpaceX za volantem – Starmanem. Vůz využil nejen jako show přitahující pozornost celého světa, ale i jako užitečné zatížení při testu rakety Falcon Heavy. S velkou pompou a za doprovodu Space Oddity od Davida Bowieho (obdivem k němu se Musk nijak netají) z něj následně udělal stálou družici Slunce.
Je tohle už dost šílený? A to určitě ještě není konec, protože Musk se hojně motá i kolem futuristického dopravního prostředku jménem Hyperloop. S Muskem se zkrátka ještě máme na co těšit…
Problém je, že na rozdíl od aut se u solárních panelů, a tím spíš u energetických úložišť, nehraje na cool faktor a design. Jsou to věci, které si většina lidí kupuje na základě poměru ceny a parametrů.
V případě střechy by ještě design vliv mít mohl – solární panel, který vypadá jako normální tašky, může být pro leckoho lákavý. Ale ne když je pořizovací cena několikanásobná – což je, zdá se, případ Solar Roof. Tesla sice ceny nezveřejňuje, ale podle dostupných informací je Solar Roof nejen drahá, ale navíc se cena za instalaci často změní až po objednání.
A energetické úložiště Powerwall je na tom podobně. Poměrem ceny a výkonu zákazníky nevyhraje, a design u něčeho, co budete mít ve sklepě, hraje ještě menší roli.
Jasně, jsou tu projekty jako obří bateriové úložiště v Austrálii a podobně. Ale to všechno jsou (zatím) malé věci, které dohromady tvoří jednotky procent obratu Tesly. O Volkswagenu také neříkáme, že je to uzenářská firma, i když každý rok vyrobí víc párků než aut.
Investiční bublina
Když ale s těmito fakty konfrontujete fanoušky Tesly, vždycky se dozvíte, že je Tesla „víc než automobilka“ (což, jak jsme si ukázali, není) a že genialita jejího zakladatele nějakým způsobem změní svět tak moc, že bude Tesla ještě hodnotnější než její současná tržní kapitalizace. Což je teorie, pro kterou neexistuje víceméně žádný reálný podklad.
To samozřejmě neznamená, že by akcie Tesly nemohly ještě nějakou dobu růst dál. Znamená to jen, že jejich růst je hnaný právě očekáváním dalšího růstu, vírou v to, že věci budou jako dosud a cena akcií bude stoupat. Což je, mimochodem, téměř ukázková definice investiční bubliny. Její prasknutí je jen otázkou času – může to nastat za pár dní, může to být za pár měsíců, nebo i za pár let. Ale jednou se to stane.
A co na to Elon Musk? Ten už před časem na Twitteru prohlásil, že jsou akcie Tesly moc vysoko. Tehdy stály 156 dolarů za jednu, zhruba sedminu toho, co dnes. Po jeho tweetu pochopitelně klesly, ale jen asi o deset procent, a poté růst zase pokračoval.
Protože když v někoho věříte, tak mu zkrátka budete věřit, i když on sám říká něco jiného. Lidský mozek už takhle funguje.
Samozřejmě můžeme namítnout, že Musk toho na Twitteru nakecá spoustu a věřit mu každý tweet přece nemůžete. A občas také na Twitteru hraje nejrůznější hry (nebo je prostě zhulený). Třeba když vyzve hodnostáře OSN, aby mu ukázal, jak jde za šest miliard dolarů vyřešit světový hladomor, s tím, že když takový návod dostane, opravdu tolik akcií prodá.
Jak se dalo očekávat, návod dostal, ale ne na definitivní řešení, „jen“ na nasycení hladovějících na jeden rok.
Mazaný Musk
Co udělá Elon dál? No přece anketu na Twitteru o tom, jestli má prodat deset procent svých akcií Tesly. Když uživatelé řeknou, že ano, tak prodá. I tady je výsledek předem jasný – když můžete rozhodnout o tom, že někdo strašně bohatý má prodat značnou část akcií své firmy, samozřejmě řeknete „ano“. Protože donutit někoho něco udělat je zajímavější než donutit ho nic neudělat. To tak nějak postrádá zábavnost.
Výsledek je, že Elon Musk opravdu prodal spoustu akcií. Možná za část z nich zaplatí daně, možná dokonce nějaké prodat musel. Ale jedna věc je jistá – akcie Tesly sice mírně poklesly, ale rychle se „otřepaly“ a začaly zase stoupat. Sice pořád nejsou na úplném vrcholu, ale pořád jsou dražší než kdykoliv v historii s výjimkou posledních pár týdnů.
Zdroj: peníze.cz
Teď si představte, že by se zčistajasna objevila zpráva, že Elon Musk prodal akcie Tesly za deset miliard dolarů. Jen tak, z ničeho nic. Jak by na to reagovali investoři, jak by na to reagovaly trhy? Co za signál by taková zpráva vyslala? Že je Tesla už tak vysoko, že i sám velký Elon prodává, dokud může vydělat maximum? A nemohlo by právě tohle být tím, co přiměje bublinu prasknout?
Naproti tomu zprávy o tom, že se Elon chová jako výstřední miliardář a nechává o svých prodejích akcií hlasovat Twitter, perfektně zapadají do jeho modu operandi. Předtím nechal vyrábět plamenomety, tweetoval o tom, že s investorem stáhne akcie Tesly z trhu za 420 dolarů za jednu (přičemž 420 je odkaz na slangové označení marihuany) a dělal spoustu jiných ptákovin.
Tohle není nic, co by někoho překvapilo. Všechno je při starém a akcie mohou vesele růst.
Tesla možná nemá hodnotu bilionu dolarů a dost možná ji ani mít nikdy nebude. Ale jedna věc je jistá. Elon Musk je jedním z nejchytřejších lidí na planetě. A dost pravděpodobně je chytřejší než jeho investoři, i když to zrovna vypadá, že se chová jako úplný blázen.