Populismus roste: Strana holandských sedláků ohromně zvítězila, ač deset další stran mělo větší rozpočet
Uveřejněno dne 28 března 2023 000 9:32Holandská populistická strana odporu Selské občanské hnutí (BBB) minulý týden dominovala v provinčních volbách do té míry, že se stala nejsilnější stranou v zemi, ač je deset ostatních stran předčilo ve výdajích na mediální reklamu.
Podle výzkumů prováděných Nielsenem byly před provinčními volbami minulý týden mezi největšími nákupčími reklamy v tradičních médiích i na sociálních médiích strany globalistické vládní koalice, kdy koaliční partneři Demokraté 66 (D66), Lidová strana za svobodu a demokracii (VVD) a Křesťanskodemokratická výzva (Appeal) byly daleko v čele, co se týče peněžních výdajů, hlásí noviny Volkskrant.
Výzkum zjistil, že většina eur byla utracena v posledních dvou týdnech volební kampaně. V zoufalé snaze udržet se u moci utratila D66 jako největší výdejce 1,8 milionu eur, následovala ji strana ministerského předsedy Marka Rutteho VVD s 1,3 miliony eur a CDA s téměř 600 000 eur.
To vydláždilo cestu k masivnímu 50procentnímu nárůstu výdajů na provinční volby v porovnání s předchozí kampaní, které vyskočily z 3,9 milionů na 5,8 milionu.
Mezitím, pro-zemědělská strana Selské občanské hnutí (BoerBurgerBeweging/BBB), která si zajistila očekávaných 17 křesel v holandském senátu, když předtím měla nulu, sotva utratila vůbec nějaké peníze na reklamu, když výzkum zjišťuje, že tato populistická strana utratila za reklamu na Facebooku a Instagramu jen dvacet osm tisíc eur – takže BBB nebyla ve výdajích ani mezi deseti vrcholnými stranami.
To dokládá i předchozí výzkum od Amsterodamské univerzity a I&O Research, který zjistil, že větší výdaje za sociální média a nákupy reklam měly v Nizozemsku jen omezený dopad na přebíhající voliče.
Všichni koaliční partneři D66, VVD a CDA i přes své ohromné výdaje v těchto volbách zažily pokles svého zastoupení v senátu, kdy vláda se celkově propadla z 32 křesel na pouhých 20.
Výzkum od Nielsen také vyvrátil obvinění levicových skupin vznešených před volbami včetně těch od senátního vůdce Strany za zvířata (PvdD) Niko Koffemana, který tvrdil, že „velký agroprůmysl“ se pokouší provést „největší uchvácení moci“ v holandské parlamentní historii tím, že nalijí peníze sedláků do kapes BBB.
Po zveřejnění čísel o výdajích proslulá vůdkyně BBB Caroline van der Plas v odpovědi na Koffemanova prohlášení na sociální média napsala: „Nechcete teď vzít svá slova zpět? Děkuji.“
Pronesla tvrzení, že její kampaň byla „převážně placena přispěvateli a objednávkami kampaňových materiálů od samotných členů ve webovém obchodě.“
Skutečnost, že strana dosáhla tak ohromujícího vítězství s tak maličkými výdaji nejspíš znamená, že měli mezi veřejností převážně vášnivou základnu přívrženců, jelikož se pokoušeli vykolejit plány Rutteho vlády na uvalení drakonických restrikcí na používání dusíkatých hnojiv a na nucené vykoupení tisíců soukromých statků, jen aby poslechli diktát Zelené agendy Evropské unie.