Povinnost mít do roku 2035 po celé EU již pouze elektromobily, je spíše cestou k imobilitě mnoha lidí, případně k totálnímu krachu elektrické sítě.
Mimo elektromobilů se totiž prosazují i tepelná čerpadla, takže od roku 2029 si již nesmíte koupit žádný jiný zdroj tepla, což je samozřejmě dalším faktorem, který elektrickou síť přetíží.
Pokud si navíc uvědomíme, že mnozí šílenci v EU se snaží zaplevelit kontinent výhradně neekologickými větrníky a solárními panely, pak je jasně patrné, že tyto zdroje energie by tolik elektromobilů a tepelných čerpadel nemohly utáhnout.
A někde je to problém už nyní, i když část populace má stále stará – brzy již zakázaná – auta na benzín nebo naftu a elektromobilům se zatím nepodařilo dominovat.
V Nizozemsku by se už neměly elektromobily nabíjet ve špičce – kvůli přetížení elektrické sítě to požaduje provozovatel sítě Stedin. Díky přechodu na zelenou energii hrozí i v Německu přetížení sítě, takže i tam se už uvažuje o omezení nabíjení elektromobilů.
V Holandsku je již přetížení elektrické sítě realitou. Tisíce lidí čekají, aby mohly nabíjet své flotily elektromobilů. V některých oblastech musely soukromé domácnosti dočasně vypnout svá tepelná čerpadla, aby neohrozily stabilitu elektrické sítě.
Zejména v městských oblastech by se podle provozovatele sítě Stedin již neměly elektromobily nabíjet mezi 16:00 a 21:00. Je nezbytné, aby se v těchto hodinách poskytla určitá úleva přetížené elektrické síti, protože v tuto dobu mnoho lidí denně přichází domů a pak zapíná nejrůznější zařízení, což vede k vysoké poptávce po elektřině.
„Zejména ve večerních špičkách, mezi 16:00 a 21:00 a za slunečných jarních a letních dnů, síť praská ve švech,“ řekl generální ředitel Stedin Koen Bogers nizozemským novinám „Dagblad van het Noorden.“
„Nabíjení aut v době večeře není v žádném případě nutné pro každého. Můžete to dělat i jindy během dne, například když je k dispozici hodně solární energie nebo v noci, když je síť méně zatížena,“ pokračoval Bogers.
Do roku 2030 jsou v Nizozemsku plánovány investice na rozšíření elektrické sítě ve výši až 8 miliard eur.
Také v Německu představuje rostoucí používání elektromobilů a tepelných čerpadel na elektřinu velké výzvy pro rozvodnou síť. Aby se předešlo hrozbě přetížení sítě, bude provozovatelům sítí v budoucnu umožněno dočasně omezit spotřebu elektřiny u nových regulovatelných tepelných čerpadel nebo nabíjecích stanic.
Předpisy Spolkové agentury pro sítě, které jsou v platnosti od ledna, stanoví:
„Operátoři sítí mohou po dobu specifického přetížení snížit spotřebu až na 4,2 kW. To znamená, že tepelná čerpadla mohou nadále fungovat a elektromobily lze obvykle dobít na 50 kilometrů za dvě hodiny. Běžná elektřina v domácnosti nebude ovlivněna. Jsou zohledněny speciální požadavky velkých tepelných čerpadel.“
Nepromyšlený energetický přechod, který Zelení narychlo prosazují, by i v Německu mohl vést k podobné situaci jako v Nizozemsku.
Kromě hrozby přetížení elektrické sítě se společnosti a soukromé domácnosti potýkají s enormním nárůstem svých nákladů na energii.
Vzhledem k miliardovým nákladům na rozšíření sítě, které spotřebitelé platí prostřednictvím síťových poplatků, jsou další nárůsty zřejmé.
Německo jde ve šlépějích Nizozemska právě proto, že se vzdalo všech jaderných elektráren.
A časem se samozřejmě politika EU, podle níž mají mít postupně všichni jen elektromobily a tepelná čerpadla, dotkne i ostatních zemí.