Šéf Tesly vtipkoval o bankrotu firmy, krach je ovšem nebezpečně blízko
Uveřejněno dne 17 dubna 2018 000 9:54Elon Musk si na Apríla vystřelil z fanoušků Tesly, když na Twitteru oznámil bankrot elektroautomobilky. Zatím jde o vtip, ale pravdou je, že s Teslou je to už delší dobu pořádně nahnuté a každá jiná firma, která by neměla tak kultovní status, by nejspíš skutečný krach dávno vyhlásila.
V únoru letošního roku vynesla raketa Falcon Heavy do vesmíru první elektrický roadster značky Tesla a Elon Musk byl opět středem pozornosti. Proto mnohé překvapil, když na svůj twitterový účet napsal: „Palo Alto, Kalifornie, 1. dubna 2018 – Navzdory intenzivním snahám získat finance, včetně masivního prodeje velikonočních vajíček, musíme se smutkem oznámit, že Tesla dnes zbankrotovala. Takže bankrot, tomu byste nevěřili.“ K tomu přidal o něco později další tweet: „Bankrot má několik částí a jak kritici správně poukazují, Tesla prošla všemi.“ Vzhledem k tomu, že Musk je zvyklý s veřejností komunikovat právě přes Twitter, schylovalo se k panice.
Až třetí informace prozradila, že jde o vtip. Na fotografii byl spící Elon Musk s kusem papíru s nápisem Bankrot, doplněný komentářem: „Elon Musk byl nalezen v bezvědomí, opřený o Teslu Model3. Kolem něj bylo pár lahví Teslaquilly a na jeho tvářích jsou patrné stopy slz.“
Stojí také za doplnění, že všechny mediálně vděčné akce Muskovy elektroautomobilky z poslední doby, představením nového sportovního modelu a tahače (které ovšem mají ještě předlouhou cestu do výroby) počínaje a vystřelením rakety s roadsterem Tesly na palubě konče (čtěte zde), jsou také efektními tanečky před investory a veřejností a demonstrací síly, která má potvrzovat zdraví firmy. Jenže panuje velké podezření, že to je tanec na palubě lodi, která nabírá vodu.
Muskovi rozhodně nechybí smysl pro humor, ale je trochu s podivem, že mu všechno stále vychází. Představte si, že si u nějaké značky objednáte auto, ale automobilka vám nebude schopná říct, kdy ho dostanete, protože výroba má neustálé zdržení. Dozvíte se, že 90 procent aut daného výrobce potřebuje nějakou opravu ještě předtím, než opustí brány závodu. A k tomu se ztráta společnosti každou minutu zvyšuje o 6 500 dolarů. To všechno vyplulo na povrch v průběhu posledních týdnů a měsíců. Koupili byste si vůz této značky? Kdyby šlo o jinou firmu než Tesla, většina odpovědí by zněla „ne“. Jenže sekta teslařů svým autům odpustí ledacos, považují se za průkopníky elektromobility a nějaká nedokonalost je nedokáže rozhodit. Berou to jako daň za to, že jsou u toho, kdy se elektromobily začínají šířit světem (čtěte komentář zde).
Tesle se hlavně stále nedaří rozběhnout výrobu svého stěžejního modelu, na který má shromážděno statisíce objednávek. Automobilka představila svůj model 3 v dubnu 2016, sériová výroba měla běžet od loňského července. V prosinci chtěl Musk vyrábět 20 tisíc trojek měsíčně, nyní se horko těžko dostává přes třetinu tohoto objemu. V uplynulých dnech obeslal zaměstnance e-mailem, ve kterém jim oznamuje, že se automobilka blíží k překročení dvou tisíc vyrobených Tesel 3 týdně. V polovině roku by se pak chtěl dostat k pěti tisícům kusů týdně. To je jednoznačné fiasko. Musk už na Twitteru oznámil, že osobně převzal přímou kontrolu nad produkcí.
Agentura Reuters uvedla, že 90 procent vozů S a X, které sjedou z výrobní linky v americkém Fremontu, potřebuje nějakou opravu, ještě než se vydají k zákazníkům. Reuters se odvolal na svědectví devíti bývalých nebo současných zaměstnanců. Podle nich odhalí kontrolní systém na konci výrobní linky nějaký problém nebo chybu u 90 procent vozů. Tesla k tomu oficiálně uvedla, že jejich systém sledování kvality je neobvykle přísný, navržený tak, aby odhalil ty nejmenší nedostatky. Podle ní je většina poruch drobných a jejich náprava netrvá déle než pár minut. Podle odborníků z oboru, které oslovila agentura Reuters, je však podobná chybovost u velkých automobilek neobvyklá. Například Toyota takto zasahuje jen do 10 % vyrobených vozů.
Začátkem dubna navíc Tesla oznámila, že stahuje do servisů 123 tisíc aut kvůli možné závadě na posilovači řízení. Celá akce má stát v přepočtu přes miliardu korun (čtěte více).
Elon Musk je bezpochyby velký vizionář, který umí nadchnout lidi kolem sebe i případné zákazníky. Ale hlavně umí přesvědčit investory, aby mu posílali další a další peníze. Mít teslu je dnes v určitých kruzích znak pokrokovosti. Tesle všechny problémy zatím procházely, jakkoli je pravda, že za poslední rok ztratily její akcie 20 procent hodnoty.
Ale ekonomicky na tom firma není dobře. Má dlouhodobé dluhy ve výši 10 miliard dolarů a celkové závazky ve výši 23 miliard dolarů. Každou minutu se její ztráta zvyšuje o 6 500 dolarů a podle agentury Bloomberg jí dojdou peníze na konci tohoto roku. Dluhopisy, které firma vydala před několika měsíci, se obchodují minimálně. Agentura Moody’s nyní hodnotí Teslu ratingem B3 s negativním výhledem. „Ale kdybychom si mysleli, že bankrot hrozí bezprostředně, rating by byl nižší,“ uvedla agentura a uvedla, že společnost nyní akutně potřebuje další dvě miliardy dolarů.
Jen pár dnů před prvním dubnem John Thompson, zakladatel fondu Vilas Capital Management, předpovídal, že totální kolaps a bankrot firmy přijde do tří až šesti měsíců. „Nikdy jsem ve své kariéře neviděl něco tak absurdního,“ nechal se slyšet investor z Chicaga.
Krátce předtím totiž akcionáři Tesly schválili, že Musk si v následujícím desetiletí za vedení firmy přijde v případě splnění stanovených cílů na 50 miliard dolarů (zhruba bilion korun) za odměny v akciích (nebude ovšem dostávat mzdu). Pokud by se daly dohromady roční výplaty všech šéfů pěti set největších amerických firem, stále by to bylo méně než pět miliard dolarů, které má ročně dostávat Musk.
To je docela ohromující vzhledem k tomu, že Tesla ve své finanční zprávě o čtvrtém čtvrtletí roku 2017 na straně 24 uvádí, že Musk „nevěnuje Tesle všechen svůj čas a pozornost“, všímá si magazín Business Insider.
Ještě důležitější je to, že pod vedením Muska chronická ztrátovost Tesly znamenala pro akcionáře automobilky více než 4,97 miliardy dolarů provozních ztrát.
„Společnost nemůže přežít příštích dvanáct měsíců bez přístupu ke kapitálu od bank nebo soukromých investorů,“ myslí si Thompson. „Odhadujeme, že Tesla bude potřebovat v příštích 18 měsících zhruba 8 miliard dolarů na financování provozních ztrát, kapitálových výdajů, splatných dluhů a potřeb pracovního kapitálu.“
Podle Thompsona je automobilka na pokraji bankrotu, a to kvůli neschopnosti vyrábět a dodat model 3, kvůli klesající poptávce po modelu S a X, kvůli extrémnímu zadlužení, dále kvůli finanční situaci, která bude bezprostředně vyžadovat obrovské navýšení kapitálu, kvůli snížení ratingu, což ještě sníží chuť investorů riskovat a také kvůli nesrovnalostem v účetnictví, které vyšetřuje hlavní regulátor Wall Streetu, Komise pro cenné papíry (SEC).
Ekonomický magazín Sovereign Man srovnává Teslu s Fordem, jednou ze tří největších detroitských automobilek: Ford vyrobil v loňském roce 6 milionů vozů a vydělal 7,6 miliardy dolarů, zatímco Tesla udělala 100 tisíc vozů se ztrátou ve výši dvou miliard dolarů. Ford má 12 miliard dolarů v hotovosti jako rezervu, zatímco Tesla pravděpodobně vyčerpá peníze v příštích měsících.
Tesla dlouho těžila ze své výjimečnosti. Šlo nejen o luxusní auto, ale díky elektrickému pohonu dával majitel najevo, že si může dovolit tu nejmodernější technologii. Skutečně tedy nabízela něco navíc. Elektromobilů ovšem přibývá geometrickou řadou. Podobné modely jako Tesla bude mít do dvou let většina luxusních automobilek. Navíc se objevuje množství start-upů a na zelené louce zakládaných značek, které chtějí se svými elektromobily Tesle konkurovat. A bude pak důvod si pořídit Teslu, kterou nevím, kdy dostanu? Anebo podobný model od BMW, Audi, Mercedesu, Lexusu nebo Jaguaru, které mají fungující výrobu a distrubuční síť? V ten okamžik, možná, přijde skutečný, nikoli jen aprílový krach Tesly. Tesle navíc chybí velké vývojové zázemí, jaké mají tradiční velké automobilové značky. O tom svědčí třeba to, že Tesla má registrováno oproti ostatním jen minimum patentů.