ŠKODA MÁ ZA SEBOU TRAGICKÝ ROK, DO ČERVENÝCH ČÍSEL SE PROPADLA NAPROSTO VŠUDE A SE VŠÍM
Uveřejněno dne 13 ledna 2022 000 9:26Automobilka se to pokouší balit do růžového hávu, ale i když se vždy snažíme vidět věci pozitivněji, tady se opravdu není čeho chytit. Budeme-li se držet významných odbytišť a modelů, je nejlepším výsledkem pokles o 4,4 procenta v Rusku.
V uplynulém roce jsme opakovaně psali o problémech Škody s odbytem. Týkal se nejen České republiky, ale hlavně všeho ostatního krom České republiky, zejména pak Číny a dalších klíčových odbytišť typu Německa a Velké Británie. V první polovině roku bylo ale přece jen lépe, až pak automobilku naplno zasáhly problémy s nedostatkem dílů, které prodeje posílal meziročně až o desítky procent dolů. Jaká je tedy celková bilance za rok 2021?
Jedním slovem tristní. Jistě, nikdy není tak špatně, aby nemohlo být ještě hůř a automobilka neopouští pozitivní rétoriku, když 878 200 celosvětově prodaných aut považuje za dobrý výsledek v době nedostatku zejména polovodičů. Ovšem nelze zavřít oči nad tím, že jde o masivní, 12,9% pokles proti roku 2020 a po osmi letech první negativní meziroční vývoj. Škodu tak vrací o řadu let zpátky, dělá z ní v tuto chvíli menší automobilku, než je třeba Tesla a především maluje smutný obrázek s nebývalou komplexností.
Neexistuje totiž jediný významný světový region, kde by Škoda neklesala. V červených číslech je na západě, ve středu i na východě Evropy (mezi -5,9 a -9,8 %), v Rusku (-4,4 %) a masivně v Číně (-58,1 %). Klesala v ale také Německu (-15,4 %), ve Velké Británii (-5,3 %) a nakonec i v České republice (-4 %). Právě ta se nakonec drží docela dobře a je už třetím největším trhem automobilky celosvětově – hlavně ovšem větším úpadkem těch ostatních.
Podobně mizerně jsou na tom modely, které meziročně prodejně klesaly do jednoho, pokud tedy na trhu nebyly novinkami, pochopitelně. Nejhůř jsou na tom Octavia, Superb, Kodiaq, Rapid a Scala, všechny šlo dolů o více jak pětinu. Ani výsledek Karoqu (-13,2 %) ale není pěkný a nováčci v podobě Enyaqu a Kushaqu na celkové bilanci se svým asi 6% podílem na odbytu mnoho nenadělají.
Škoda se utěšuje odbytem právě Enyaqu, který pomohl jejímu růstu na některých menších trzích (typicky Nizozemsko), je ale otázkou, jak velká útěcha to je. Zájem o tento model je bez dotací či dalších pokřivení trhu naprosto minimální (viz. ČR, tady se dokonce meziročně propadl, i když jeho prodeje na konci roku 2020 dělaly jen dodávky dealerům či vlastní registrace automobilky) a je jasné, že bez politické podpory nemá šanci se na otevřeném trhu výrazněji prosadit.
Pozitivněji lze vnímat úspěch Kushaqu v Indii, který vystřelil prodeje značky vysoko, jde ale o nominálně malá čísla a spíše to podtrhuje, jak nešťastné je směřování automobilky v našem regionu. Na zákazníky dál fungují levná, praktická auta s vysokou užitnou hodnotou, tady je ale centrem pozornosti velmi drahý Enyaq s velmi omezenou použitelností danou jeho pohonem.
Zkrátka smutný rok, jinak to nelze shrnout, snad bude lépe. S ohledem na prosincové výsledky (v Evropě -18 %) se ale nezdá, že by se škodovka už odrazila ode dna. Ostatně pro Českou republiku letos plánuje vyrobit podobně málo aut jako loni a situace jinde ve světě nejspíše nebude zásadně jiná.