Stihne všechno. Být ekoteroristou i bonzákem.
Uveřejněno dne 22 září 2016 000 10:01Evropská komise řeší stížnost ekologického aktivisty Miroslava Macha, který u ní napadl stavbu dálnice D49. Zároveň k ní zamířila i reakce opačného tábora. Ředitelství silnic a dálnic mezitím míří k získání stavebního povolení.
„Mohu potvrdit, že jsme obdrželi stížnost týkající se plánované výstavby dálnice D49. Rozhodnutí ještě nebylo přijato,“ reagovala na dotaz MF DNES mluvčí Zastoupení Evropské komise v ČR Karolína Kottová.
Dokument podepsal Miroslav Mach z Otrokovic, jenž stojí za spolkem Egeria a vystupuje i za několik dalších. Do povědomí veřejnosti se nejvíce zapsal předloňskou kauzou křečka polního, kterého objevil v trase stavby,
Následná studie na přestěhování křečků vyšla na dva miliony korun.
Nyní Mach v dokumentu kritizuje jedenáct dopravních staveb v zemi, nicméně zdůrazňuje právě D49.
„Našeho spolku se nejvíc dotýká dálnice D49 Hulín – Fryšták. Do málo narušené a dosud čisté krajiny zbytečně zatahuje tranzitní dopravu,“ stojí ve stížnosti.
Exhejtman: Spolek Egeria ze zásady neakceptuje jiný názor
Mach s redakcí MF DNES dlouhodobě nekomunikuje, případ odmítá komentovat.
V dopise komisi kritizuje obecné zákonné postupy a lhůty, ale i konkrétní věci – například výsledky šetření vlivu stavby D49 na životní prostředí, které se v průběhu let měnily. Zároveň tvrdí, že silnice pozbyla smysl, protože Zlín je napojený na dálniční síť prostřednictvím D55.
„To je manipulace s fakty,“ odmítl argument exhejtman Libor Lukáš, za jehož působení se s přípravou stavby začalo.
Dnes je Lukáš předsedou Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě a právě odtud zamířil do Evropské komise další materiál týkající se nové dálnice. Je odpovědí na Machovu stížnost a vyvrací některé její body.
„Spolek Egeria ze zásady neakceptuje jiný názor,“ upozornil Lukáš.
Na stížnost reagoval také zlínský architekt Jiří Kotásek, který s aktivistou vede boj kvůli holešovské průmyslové zóně.
„Sabotuje rozvoj Zlínského kraje. V tuto chvíli už není možné vyjednávat, je nutné věc řešit právně. Vedení kraje se tomu ale postavit nedokázalo,“ sdělil Kotásek.
Pro dálnici už se chystá stavební povolení
Dálnice D49 se měla stavět už před osmi lety, za prioritu ji označilo několik nejvýše postavených představitelů státu a patří mezi deset nejdůležitějších plánovaných silnic v Česku. A dokonce jsou na ni připravené i peníze.
Momentálně stavba dálnice čeká na vydání stavebního povolení. Projednávání stížnosti u Evropské komise by na jeho vydání vliv mít nemělo.
„Nemá odkladný účinek,“ potvrdil mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Zahájení stavby mohla zkomplikovat také nedávná změna zákona, podle níž je nutné u některých staveb opakovat šetření EIA, tedy zkoumání vlivu na životní prostředí. U velmi naléhavých staveb ale vláda udělila výjimku a v platnosti tak zůstala předchozí rozhodnutí. Je to krok, který Evropská komise schválila.
Dálnice D49 díky tomu studii EIA platnou má a stavět by se mohla už příští rok. Jenže zatím je to jen příslib.
„Na jasné vyjádření, kterým můžeme argumentovat, stále čekáme,“ řekl šéf Ředitelství silnic a dálnic Zlínského kraje Karel Chudárek.