Stropničtí: Padouch, nebo hrdina – my jsme jedna rodina
Uveřejněno dne 11 února 2016 000 10:35Nástup politické dráhy Matěje Stropnického, postavený na tom, že ze svého otce udělal úplného idiota, je geniálním tahem, prozrazujícím mnohé o tom, kam daleko došel v Česku politický marketing. Matěj Stropnický je vlastně génius politického marketingu, protože zahájil rebranding Strany zelených tím, že to napálil do svého fotra.
Film či román je postaven tak, že v ději jsou nějaké postavy, které spolu souvisejí. Reklamy, vkládané do filmu, spolu nijak nesouvisejí. Žena chválící prací prášek nesouvisí s mužem o dvě minuty později, kupujícím zahradní sekačku. Byť by mohli být třeba manžely, protože obě reklamy obsahují bazén. Nový šéf Zelených Matěj Stropnický nám dobře ukázal, jak se ideologie protestních hnutí vlastně od reklam vůbec neliší.
„Až prohlédne česká veřejnost klam soukromé firmy ANO, která pod zastíracím názvem ‚hnutí’ ovládla českou politiku ve vlastním ekonomickém zájmu, odcizí se politice tím více, neuvidí-li dostatečně včas alternativu. Tou se máme a musíme stát my, zelení,“ prohlásil Matěj Stropnický ve volebním projevu na předsedu Strany zelených. Matěj má naprostou pravdu. Pouze zapomněl dodat jednu věc. Hnutí ANO není nějaká v kantovském smyslu věc sama o sobě (Ding an sich), ke které by se dalo pouze ideologicky odkazovat. Je to spolek lidí. Jedním z těch lidí je jeho otec, herec a nyní i ministr obrany Stropnický.
Tento muž tedy podle svého syna:
– klame veřejnost
– zastírá vlastní ekonomické zájmy
– hraje si na politika, přičemž mu jde jen o vlastní zisk.
Vzhledem k cílové skupině zelených (18–25 let) je to geniální tah, protože v rámci dynamiky dospívání musí každý zdravý mladík svého otce za idiota v nějakém období považovat, jinak se od něj nedokáže mentálně odpoutat. Takže tady máme první reklamu, říkejme jí pracovním názvem REBEL – je to reklama na zelené.
Hnutí ANO vše kolem sebe definuje jako firmu, takže majitel této firmy (a Rebelova otce) Babiš nástup mladého radikála popsal zase po svém: „Na doporučení jeho táty jsem se s ním setkal, souhlasil jsem s podporou a jsem přesvědčený, že bez našeho loga by tam ten kluk nebyl. Teď kolem sebe kope? To je neuvěřitelné, co povídá a jak mluví o rodičích.“
Máme tady druhou reklamu, nazvěme si jí pracovně TÁTA OD RODINY. Ta cílí na lidi vychovávající děti. Děcka jsou jak známo problematická, často ovládaná v pubertálním věku hormony. Šéf ANO Andrej Babiš proto nereagoval na podstatu obvinění, tj. zda celé jeho hnutí je založené na lži, předstírání a podvodu. Namísto toho jako podnikatel oznámil, že Matěj neposlouchá tátu, kterému to Andrej všechno zaplatil. Ba co víc – Matějovi kampaň Andrej taky zaplatil.
A to je opravdu ve výchově dětí velký problém – když třeba posloucháte Olympic, koupíte synátorovi všechna jejich cédéčka a zaplatíte hi-fi věž a on na tom pak začne poslouchat třeba Visací zámek, to je opravdu k vzteku! Je to svým způsobem zrada, protože ti haranti kolem vás mají být rádi, že je krmíte, poslouchat vaši muziku a držet krok.
Kdybychom byli v kině, výsledek příběhu je jasný. Mladý Stropnický je pozitivní rebel, zlý šéf jeho otce – zlojed, který díky manipulaci s ostatními a lačnosti po penězích bez citu umírá na rakovinu. Rebelův otec? Patrně taky umírá, ale ne na rakovinu, zahyne zřejmě v letadle, ale ještě předtím se synovi svěří, že se zmýlil, a dá mu morální poučení do budoucna.
Mladý Stropnický vy****l s otcem, dostane podporu své cílové skupiny mladých naštvaných. Babiš, šéf jeho otce, vy****l s mladým rebelem a dostane podporu své cílové skupiny z mimibazaru. A otec – Martin Stropnický? V příštím volebním období si zopákne svůj billboard „Aby se za nás naše děti nestyděly“ a jako správný ministr obrany bude držet krok.
„Padouch, nebo hrdina – my jsme jedna rodina“, oblíbená hláška z českého filmu. Proto je to tak oblíbené, že to tu tak funguje.
Jakub Horák
zdroj: www.ihned.cz