VÁLKA AEROLINIÍ. MALÉ JDOU PROTI VELKÝM KVŮLI KLIMATU
Uveřejněno dne 8 února 2022 000 13:39Nízkonákladové aerolinie v Evropě kritizují velké společnosti, jako je Lufthansa a Air France, že nemusí splňovat přísnější klimatická kritéria pro dlouhé lety.
Mezi zástupci evropských leteckých společností to vře. Menší nízkonákladové firmy si stěžují na to, že nová emisní pravidla mají poškodit hlavně menší hráče. Velké letecké společnosti, jež jsou často štědře dotované národními vládami, mají mít možnost si ulevit od striktních pravidel při provozování delších letů mimo Evropu.
Zástupci značek Ryanair, easyJet, Wizz Air a Jet2 požadují, aby letecké giganty, jako je Air France – KLM nebo Lufthansa, musely nakupovat emisní povolenky v rámci evropského systému ETS i pro delší mimoevropské lety, i když to zatím není v plánech Evropské komise a jejího klimatického balíčku Fit for 55.
POSLEDNÍ HŘEBÍČEK PRO AEROLINKY: UHLÍKOVÁ DAŇ
Evropská komise navrhuje, aby se celý systém obchodování s povolenkami pro letecké společnosti zpřísnil. Regulace má ale platit jen pro Evropu. Jedním z argumentů je i to, že by nové opatření bylo mimo prostor Unie pro cizí společnosti právně nevymahatelné. Globálně má v letecké dopravě snižovat uhlíkové emise systém Corsia, jehož účinnost zůstává nadále sporná.
Kritik z Irska
Zásadním kritikem Evropské komise je ředitel irského Ryanairu Michael O’Leary. Brusel podle něj jde na ruku velkým společnostem. „Neexistuje žádný důvod pro osvobození letů, zejména těch nepřímých, které nejvíce znečišťují životní prostředí,“ zdůraznil podnikatel.
Také šéf maďarské společnosti Wizz Air József Váradi tvrdí, že se požadavky na ochranu klimatu – pokud jsou míněny vážně – mají vztahovat na všechny odchozí lety bez ohledu na cílovou destinaci.
Tento argument podporuje i nezisková organizace Transport & Environment (T&E), jež s odkazem na Eurocontrol uvedla, že většina emisí vzniká právě při dálkových letech nad čtyři tisíce kilometrů. Tyto spoje tvoří jen šest procent z celkového počtu letů z letišť v EU, ale vytvářejí 51 procent emisí v evropském leteckém sektoru.
KOMU ZVONÍ NÁBĚŽNÁ HRANA
Vzestupu letecké dopravy nebrání jenom nové varianty covidu-19
Podle ředitele T&E Williama Todtse je absurdní, aby lidé v EU létající do Madridu nebo Budapešti museli platit uhlíkové daně, ale pasažéři mnohem více znečišťujících letů do New Yorku nebo Singapuru nikoli.
Globální evropští hráči v letecké branži naopak argumentují tím, že plošné zavedení emisních povolenek povede ke ztrátě konkurenceschopnosti vůči neevropským firmám.