Zelená hlášení firem už brzy. Evropská komise přijala standardy
Uveřejněno dne 15 srpna 2023 000 15:17Evropská komise přijala evropské standardy pro podávání zpráv o udržitelnosti. Podle expertů ze společnosti Frank Bold se povinnost reportovat dle jednotných standardů v Česku dotkne více než tisícovky firem, nejdříve těch největších.
ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz
Standardy navazují na evropskou směrnici Corporate Social Responsibility Directive (CSRD). Zahrnují strategické ESG informace a deset tematických oblastí včetně změny klimatu, znečištění a vlastní pracovní síly.
Co znamená zkratka ESG?
|
Povinnost reportovat budou mít od roku 2025 všechny společnosti, které splňují alespoň dva ze tří požadavků: více než 250 zaměstnanců, čistý obrat vyšší než 40 milionů eur, suma aktiv nad 20 milionů eur. Od roku 2026 pak bude povinnost reportovat platit i pro malé a střední podniky, které jsou obchodovatelné na burze.
„ESG data ve výročních zprávách budou zdrojem informací pro banky a investory, kteří musí podle zákona sledovat ESG dopady svých investic. Spolu s dalšími nástroji Evropské unie, jako je například Taxonomie, má povinný reporting ESG dat umožnit alokovat peníze do zelené ekonomiky a udržitelnosti, a splnit tak cíle Green Dealu,“ vysvětlil Filip Gregor, člen EFRAG Sustainability Reporting Board a vedoucí ESG týmu Frank Bold Advisory.
V současnosti už povinnost reportovat některé subjekty mají, jde o velké banky, pojišťovny a společnosti obchodovatelné na burze s více než 500 zaměstnanci. Tato povinnost vychází z evropské směrnice NFRD. V Česku jde zhruba o 20 firem, v celé Evropské unii o zhruba 11 000 podniků. Všechny tyto společnosti budou v nefinančním reportingu pokračovat.
Směrnice NFRD a CSRD
|
Někteří odborníci upozorňují, že udržitelnost se dotkne i firem, které povinnost reportovat mít nebudou. „Malé a střední podniky si myslí, že se ESG týká jen velkých firem. Ty však budou tato data stále častěji požadovat i od svých dodavatelů,“ zmínil na nedávné debatě zakladatel Biopekárny Jan Zeman.
Své dodavatele si prověřuje například společnost Vodafone. Podle ředitelky komunikace Zuzany Holé má firma své vlastní cíle udržitelného podnikání a také několik svých kodexů. Mezi nimi je například kodex týkající se environmentální problematiky.
„Kritéria z kodexů jsme zapracovali do dotazníku, který dodavatelská firma vyplňuje. Ptáme se mimo jiné na to, zda daná firma měří svou uhlíkovou stopu, zda má plán, jak ji snížit, zda zaměstnává lidi se zdravotním postižením a podobně,“ uvedla v červnu Holá pro iDNES.cz.