Zelená ideologie aneb se zelenou muchomůrkou se nezahrává !!!
Uveřejněno dne 19 června 2020 000 14:25
Od ledna roku 2020 však automobilový průmysl v Evropské unii čekají mimořádně přísná nařízení týkající se emisních limitů pro výrobu automobilů. Tato nová pravidla stanovují, že 95 % všech nově prodaných automobilů bude muset splnit limit CO2 95 g/km, jinými slovy, naftová auta musí mít spotřebu do 3,54 l/100 km a benzínová auta do 4,06 l/100 km. V případě nesplnění tohoto limitu musí výrobce platit pokutu ve výši 2 500 kč za každý gram navíc.
V tuto chvíli nelze přesně odhadnout, jak se zachovají jednotlivé automobilky. Nabízejí se tři možné odlišné cesty řešení. Zaprvé vyrábět více hybridní nebo plně elektrická auta, zadruhé splnit požadované emisní limity nebo zatřetí platit vysoké pokuty.
V případě výroby elektromobilů je nutno si uvědomit, že rozhodujícím faktorem bude zdroj elektrické energie. Pokud zdroj této energie bude mít fosilní původ, pak je otázka snížení emisí v celém sektoru elektromobility velmi diskutabilní. Podstata této cesty bude spočívat v nalezení potřebných zdrojů elektrické energie, které by neprodukovaly oxid uhličitý či obdobné plyny. Zde je též zapotřebí připomenout, že aktuální situace ohledně prodejů elektromobilů v EU je znepokojivá. Navzdory mnoha opatřením, prodeje elektromobilů nerostou zdaleka tak rychle, jak by bylo potřeba a jak by si mnozí přáli. Tato situace by v budoucnu znamenala, že by hrozil převis nabídky nad poptávkou po těchto autech. Samozřejmě jsou zde i další aspekty jako například životnost baterií a jejich náročná ekologická likvidace.
Pokud se automobilky rozhodnou pro splnění emisních limitů, tak budou nuceny vynalézt nové technologické postupy, které povedou k nižší spotřebě benzinových a naftových motorů. Bude se jednat o nemalé investice a to především do výzkumu a vývoje. Tyto investice povedou ke zvýšení celkových nákladů na výrobu automobilů. Jisté je, že se toto navýšení promítne do cen a do skladby nabízených aut.
V případě třetí cesty, placení pokut, by podle agentury JATO skupina Volkswagen musela zaplatit astronomických 237 miliard eur, koncern PSA 137 miliard, Renault 91 miliard atd.
Závěrem lze říci, že před automobilovým průmyslem Evropské unie vyvstávají nové příležitosti, ale i určitá rizika. Osobně se domnívám, že jít touto cestou nových emisních limitů pro výrobu automobilů je dosti nepředvídatelné. Tato nařízení jsou mimořádně přísná a představují ekonomické ohrožení oboru. Je zřejmé, že automobilky budou muset šetřit, aby mohly investovat do nových technologií, což častokrát vede k propouštění zaměstnanců. Vyšší míra nezaměstnanosti vede k poklesu agregátní poptávky v ekonomice, což může vést ke stagnaci a recesi. Jisté je, že za tato ekologická opatření nejvíce zaplatí především ti nejchudší z nás. Všechny uvedené scénáře nepřejí levným autům. Chudší spotřebitelé většinou kupují levnější auta, a protože nová auta budou v důsledku výše uvedených opatření drahá, tak si koupí předražená ojetá auta. Když na našich silnicích budou jezdit staré ojetiny, dosáhneme tím méně emisí? Výpadek spotřebních daní ve státním rozpočtu v řádu několika miliard korun nechávám bez komentáře.